Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta inte tåget

/
  • Osäkert färdsätt.  Svensk tågtrafik framstår i dag som närmare besläktad med den på Balkan än den på kontinenten. Priserna är höga i relation till kvalitén på tjänsterna som levereras.

Annons

Regeringen tänker inte vaska fram några ytterligare medel till underhåll av det svenska järnvägsnätet. Att det i dag är underdimensionerat lämnar vi där hän den här gången. Men allvarligt talat. Lärde vintern 2010 oss verkligen inte något? Över huvud taget?

Tydligen inte.

Trafikverket anser inte att man med de medel som står till buds har nog med pengar för att klara av det nödvändiga underhåll som bidrar till att hålla igång trafiken även under vinterhalvåret. De 500 miljoner man nu vaskat fram är del av nästa års budget, det handlar alltså inte om några nya pengar. Det handlar om ett förskott på redan budgeterade kronor för underhåll av ett redan under-underhållet järnvägsnät. 

SJ har genom åren blivit nationell hackkyckling. Med rätta. Svensk tågtrafik framstår i dag som närmare besläktad med den på Balkan än den på kontinenten. Priserna är höga i relation till kvalitén på tjänsterna som levereras. Och även om majoriteten av alla tåg faktiskt kommer fram i tid har bilden av SJ sakta blivit den av ett företag man inte väljer om man vill vara helt säker på att ta sig från punkt a till punkt b på utsatt tid. Vilket är synd. För det är miljövänligt att åka tåg. Det är på många sätt ett alldeles fantastiskt transportmedel som bland annat erbjuder möjligheten att använda transporttid som arbetstid. 

Men när vår infrastrukturminister förkunnar att vad som framför allt behövs är bättre information till resenärerna och med en axelryckning i DN konstaterar att det är resenärens val om man tar bilen i stället är det uppenbart att konsumenternas behov nonchaleras och att tågtrafiken inte är ett prioriterat område. Det är också uttalanden som utgör alla argument som krävs för att ge upp de fruktlösa försöken att transportera sig med tåg och se tåg som en absolut sista nödlösning. 

För verkligheten är alltså beskaffad på följande vis; järnvägsnätet är överbelastat, underhållet är eftersatt och några nya friska kronor är inte regeringen beredd att satsa på att försöka hålla underhållet på en nivå som minimerar riskerna för allvarliga störningar i tågtrafiken. 

Med detta i bakhuvudet finns bara en logisk mental anteckning att göra som resenär; ta inte tåget. I alla fall inte i Sverige. 

Mer läsning

Annons