Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uber är framtiden

Förändring skrämmer somliga. Inte minst när det handlar om förändringar som hotar etablerade näringar, industrier och institutioner.

Annons

Uber har tagit ifrån taxiåkarna taximonopolet runt om i världen. Som del av delningsekonomin har Uber etablerat sig i storstäderna som en lika naturlig aktör som Airbnb.

Uber är lysande. Det hela är mycket enkelt. Du använder Uberappen, bokar din bil, här kan du i bland annat Paris välja vilken typ av bil du vill ha, Uberpop varandes den billigaste bilen. Vill du åka ännu billigare, kan du dela din åktur med någon annan. På din mobil kan du se var bilen som ska köra dig är, vad resan kommer att kosta, vilket registreringsnummer bilen har och hur lång tid det kommer ta innan chauffören är framme hos dig. När du gjort din resa sker ingen betalning, allts sköts via appen. Sedan kan du och chauffören betygsätta varandra i appen. Vilket i sig är en liten säkerhetslina för både dig, chauffören och framtida resenärer.

Självfallet finns det invändningar. Säkerheten varandes en av dem. Uber har också ett prissystem som innebär att om det hällregnar i New York eller är snöstorm, kommer du där tvingas betala många gånger mer för en resa än om det skulle vara strålande solsken i staden. Det har man också fått kritik för. Den fria prissättningens baksida.

Vem som helst kan börja köra. Men alla registreras hos Uber. Såväl användare som chaufförer. Och tyvärr är vanlig taxi inte heller någon garanti för att du kommer fram ovåldtagen. Men i vårt samhälle är de allra flesta vare sig våldtäktsmän, rånare, eller mördare. De flesta av oss är rätt så hyggliga. Det är därför samhället, Air BnB och Uber fungerar.

Jag har inte använt Uber i vansinniga mängder. Men jag har använt det i Paris, en stad jag har erfarenhet av att åka taxi i. Och Uber utklassar taxi i Paris.

Delningsekonomin, som företag som Uber utgör en del av, är på det hela taget underbart. Delningsekonomin är både effektiv och miljövänlig, eftersom den i stora delar bygger på att vi ställer våra outnyttjade tillgångar till förfogande för andra mot ersättning. Att taxiåkerier och hotell inte älskar den nya konkurrens som vuxit fram i den delningsekonomin är självklart. Det betyder dock inte mer än att plötslig konkurrens och utveckling sällan omfamnas av dinosaurier.

Så när Paris taxichaufförer protesterar och politiker lagstiftar mot Uber istället för att anpassa lagstiftningen till delningsekonomin och reglera marknaden, gör man precis samma sak som musik, film- och i viss mån även tidningsindustrin gjort, man kämpar emot, istället för att anpassa sig, lyssna på konsumenterna och försöka förbättra det inom den egna branschen som lett till att konsumenterna väljer nya alternativ.

Paris taxisektor har en hel del att lära av Uber. Och det är också vad man borde göra. Istället för att försöka kämpa mot Uber som uppstått tack vare det befintliga utbudets brister.

Mer läsning

Annons