Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad hamburgare säger om samtiden

/

Annons

McDonalds har kunnat kränga hamburgare av tvivelaktig kvalitet i oinspirerade lokaler framgångsrikt under lång tid. Den första restaurangen öppnades redan 1940 av bröderna Dick och Mac McDonald. Men det var Raymond Crock som gjorde McDonalds till vad det är i dag. Genom åren har McDonalds kommit att bli både älskat och hatat, ett av de globala varumärken USA producerat som blivit del av vår vardag, med restauranger i 119 länder världen över.

Nu har McDonalds dock problem. Företagets försäljning minskar, bara under 2014 minskade den med 7 procent globalt uppger Svenska Dagbladet. Skälen till det är många, nya pigga konkurrenter har exempelvis dykt upp, som Shake Schack som bäst beskrivs som McDonalds raka motsats ifråga om hamburgerkedjor. En uppstickare som fattar sin samtid och skördar framgångar i bland annat USA just därför. Maten i kombination med placeringen av restauranger har gjort Shake Shack till en aktör som kapar åt sig allt mer av hamburgerpengarna. Företaget har sedan man öppnade sin första korvkiosk i New York 2001, vuxit till att bli ett börsnoterat bolag med restauranger i nio länder.

McDonalds har däremot inte hängt med i utvecklingen. Man förlorar marknadsandelar i en tid där hamburgaren blivit trendmat. Det borde vara omöjligt, men i McDonalds fall är det i allra högsta grad begripligt. I en tid där allt fler blivit medvetna konsumenter, med god koll på matens produktionsvillkor, har McDonalds krängt burgare som om 90-talet aldrig hade tagit slut och bland annat tvingats förklara för allmänheten i USA varför man exempelvis använt sig av "rosa slem", en köttprodukt bestående av spillkött som tvättats i ammoniak. Industrisnabbmat, istället för kvalitativ snabbmat. Utfodring, istället för upplevelse.

Konkurrensen om våra snabbmatspengar har hårdnat. Gatumat, nya kedjor och medvetenhet om produktionsvillkor för kött har förändrat konsumenternas syn på vad en hamburgare är, och kanske framför allt, vad den borde vara. I en tid när vi kan få kvalitetsburgare till något över McDonaldspriser och äta mat från världens alla hörn serverade från små vagnar mitt i städerna, uppleva mat, i stället för att bara konsumera den, är det inte så konstigt att McDonalds förlorar marknadsandelar.

Mer läsning

Annons