Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vällovligt, men räcker inte

/
  • Satsar. På torsdagen presenterade regeringen en ny satsning på landets infrastruktur. 1,4 miljarder på vägar och 3,6 miljarder på järnvägen under de närmaste två åren. Vällovligt initiativ, men räcker inte för de behov som finns inom järnvägen, menar Arbetarbladets ledarskribent.

Annons

Det är som att försöka få en lågstadieklass att lära sig simma. I en vattenpöl. Det är vällovligt, men det kommer inte att funka, för tilldelningen räcker inte.

På tisdagen presenterade fyra stolta partiledare Alliansregeringens satsning ut ur krisen. Det blir fem miljarder på infrastruktur varav 1,4 miljarder till vägar och 3,6 miljarder till järnvägen under de kommande två åren.

Det är glädjande att regeringen nu tagit åt sig av kritiken och insett att satsning på infrastruktur är fungerande lågkonjunkturpolitik. Det ger jobb, och förbättrar samtidigt samhällsservicen. Det handlar om vinn-vinn åt alla håll.

Men, det bör påpekas att de nu presenterade miljarderna inte alls räcker för att komma tillrätta med de svenska järnvägarnas problem.

I våras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att undersöka skicket på landets järnvägar. Trafikverkets rapport visade att det behövs 38 miljarder kronor de närmaste 10 åren för att komma till rätta med det eftersatta underhållet. Det är 27 miljarder mer än budget. Detta alltså för att ens nå en acceptabel standard.

Det är långt ifrån vad regeringen nu aviserar. (1,8 miljarder extra nästa år och lika mycket under 2013.) Totalt budgeterar regeringen för 7,8 miljarder kronor i anslag till järnvägen under nästa år och 7,1 miljarder för 2013. (Detta alltså inklusive driften.)

Anslaget till landets vägar är betydligt större, 11,4 miljarder kronor under nästa år och 11 miljarder kronor under 2013. Om regeringen hade varit trovärdig i sin miljöpolitik hade tilldelningen varit det omvända.

Underhållet på landets järnvägar har varit eftersatt i årtionden. Såväl röda som blå regeringar har haft en ”låt-gå-mentalitet” när det gäller järnvägen. Nu har vi hamnat i ett läge där det inte funkar längre. Ansvaret ligger hos regeringar av alla kulörer.

Problemet är inte bara att underhållet är eftersatt, därutöver är kapaciteten urusel. Det finns helt enkelt för få spår.

Dessutom; järnvägens primära uppgift bör inte vara att generera vinst. Uppgiften bör vara att se till att medborgarna enkelt, billigt och miljövänligt tar sig från plats A till plats B. (Det kan inte heller vara lätt att få till en fungerande, konkurrerande marknad på en järnväg där endast ett tåg åt gången kan köra på samma spår.)

Vad den svenska järnvägen behöver är en långsiktig, blocköverskridande satsning. Vem tar upp bollen?

Mer läsning

Annons