Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför inte en tidning?

Ännu ett varsel faller ut i den här branschen, hårt prövad av lågkonjunktur, ökade kostnader och internet. 100 tjänster bort på Aftonbladet, 150 miljoner skall sparas.

Annons

Samma budskap, fast reducerat med en nolla ungefär, har hällts ut över stadens fina tidningar. En ekvation har presenterats för oss tidningsarbetare; annonsinkomsterna störtar ner i källaren, löneökningarna faller ut och kostnaderna drar iväg några procent varje år. Det går inte ihop, vilket vi alla förstår.

Samma budskap, och realism, på nästan alla redaktioner. Och så tittar vi ut över världen, stora tidningar i USA har inte så långt kvar. Några har lagts ner, andra står på randen. Imperier brottas med konkurrens från medier som delas ut gratis, eller finns tillgängliga på en dator var som helst, dygnet runt. På sikt är det en strid omöjlig att vinna, om inte strategier görs om i grund. Bara ett problem där, vilken grund? Hur? När? Det brådskar.

I vår koncern delas anständiga erbjudanden ut; plus 60 får gå hem med en hygglig ersättning. Den som vill sluta kan ta med sig några månadslöner till ett nytt liv. Inga uppsägningar, om det går att undvika. Och så det grundläggande: Var kan vi spara? Vad kan slås ihop? Kan vi tjäna några kronor på ditt eller datt? Förhandlingar pågår. Under alla år har jag aldrig upplevt en kris som den här. Det ser illa ut, men ännu inte hopplöst. Papperstidningarna blir kvar, säger alla. Så bra då. Men i vilken form?

I väntan på svar: Ta gärna en prenumeration.

Mer läsning

Annons