Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tar kampen

/
  • Oskyldig. Det är inte General Motors som har försämrat svensk arbetslöshetskassa, det är regeringen.

Annons

En Saabarbetare med 25 000 i månadslön skulle under de 200 första dagarna efter uppsägning få knappt 15 000 i ersättning från a-kassan. Ett hushåll med två Saabarbetare skulle alltså kunna förlora 20 000 kronor i månaden. Efter 200 dagar krymper ersättningen till 65 procent av månadslönen, då blir läget riktigt kritisk.

När vi oroar oss över Saabs framtid är det inte bara fordonstillverkningens överlevnad som avses utan de 4 000 löntagare som direkt skulle drabbas om produktionen avvecklas i Trollhättan (lägg därtill 60-talet underleverantörer; flera tusentals arbetstillfällen).

Poängen med ett starkt grundskydd vid arbetslöshet är ju att den enskilde ska klara en strukturomvandling eller kris liknande den som kan drabba Saab. Den solida a-kassan är bryggan till framtiden, folk ska inte behöva sälja bostaden och uppsöka kommunernas socialkontor om det värsta inträffar.

Eftersom massvarsel alltid är kännbara för individen och samhället, ser kloka politiker till att mildra fallet så att folk snabbare kan komma upp på benen. Saabs framtid handlar alltså inte bara om en viktig del av vår exportindustri utan om människorna som regeringen nu är beredd att kasta ut på gatan.

Regeringen har sänkt jobbskatterna, nu får ni klara er själva.

Saab är ingen helig ko, inte alls, ansvaret ligger i första hand på de slipsnissar som det senaste halvåret rest kors och tvärs i sina privatflygplan i jakt på kapitaltillskott. Men eftersom alternativet till en fortsatt produktion stavas kompetensdränage, ekonomiskt armod och arbetslöshet med små möjligheter till nytt jobb är det naturligt att man från fackligt och socialdemokratiskt håll sätter press på regeringen.

Mer läsning

Annons