Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilken skola?

/
  • INTE SÅ SVÅRT. Betyg, disciplin, sanktioner och avstängning; mer behövs inte för att får ordning på stökiga elever. Jan Björklunds nya skollag blir aldrig mer komplicerad än så.

Annons

Folkpartiet, en gång liberalt, vänder sig mot skolans allra svagaste och mest utsatta elever: Avstängning en vecka. Och en vecka till, om det behövs. En vagare variant lyder: Inställ dig en timme tidigare.

Jan Björklund har en enkel ideologisk bas för partiets, och regeringens, skolpolitik; bestraffningar, betyg redan i ettan, disciplin, sanktioner. Den elev som inte klarar kraven får skylla sig själv, och gå hem.

Inga komplikationer skymmer den vägen. Där borta ligger ”flumskolan”, framför oss den skola som gör duktigt och redbart folk av eleverna. De som är lite svagare i huvudet slussas mot de praktiska linjer som levererar elektriker, bilreparatörer, snickare och personal till den expanderande tjänstesektorn. Yrkesmän behövs för att feja och skura i de välutbildades hemmiljöer. Björklund, och regeringen, tänker som alltid i klasser; den maktägande och den tjänande.

Men de elever han tänker köra ut från skolan tackar nog för möjligheten till en veckas ledighet. Att de skulle återvända, med kepsen i hand, mobilen avstängd och djupt ångerfulla kan nog bara Björklund föreställa sig.

En vecka utan skola öppnar annars för aktiviteter som skolan normalt arbetar mot. Det kan, för de elever som Björklund valt ut, ses som ett slutligt steg bort från lärande, mot utslagning och social och ekonomisk marginalisering.

Men Björklund vänder bort blickarna från de verkliga problemen. De är för komplicerade och kräver resurser regeringen hellre häller ut över medelklassen som skattesänkningar, förmögenhetsomflyttningar och uttunnade skatter på boendet.

Några lärare ställer sig bakom det här; det krävs mer av sanktioner och straff för att få eleverna att rätta in sig i ledet. En märklig pedagogisk markering.

Andra håller fram det självklara: Sociala problem kräver sociala åtgärder. De stökiga eleverna behöver hjälp, inte en veckas uteslutning. Fler vuxna i skolan är ett grundläggande krav. Det kan vara kuratorer, skolsköterskor, speciallärare, elevassistenter, psykologer.

Mindre klasser är ett annat självklart mål; där kan också de svagaste erbjudas individuell hjälp.

Men Björklund når inte så långt, för honom handlar det om att göra sig av med den socialdemokratiska ”flumskolan”. En skola för alla ryms inte i den liberala ledarens tankevärld, där finns bara välartade elever, trygga familjer, välutrustade klassrum, tålmodiga lärare och studiemiljöer som inspirerar till stordåd.

Mer läsning

Annons