Öppet brev till Gävles politker

Här är tre frågor vi företagare vill diskutera med er politiker.

Annons

Låt oss först dra en liknelse. Tänk dig att du är en elitidrottare, med ambitioner att ta upp kampen med de bästa i världen i din gren. Det är bara det att du inte är en av spelarna i t ex Brynäs eller Gefle IF, utan du är företagare. Dina medarbetare är ditt lag och resultatet av ditt arbete kan bidra till utveckling av din region och resurser för vår välfärd. Men varför är det nästan ingen som hejar på, varför känns det ibland som att något bromsar?

Som spelare med spellust kan det kännas frustrerande att hållas från att spela så bra som man vet att man kan! Kan vi trimma alla delar av vår region så att vi möjliggör för företagen att spela så bra som möjligt?

Sverige har en fantastisk utvecklingspotential. Men som samhälle är vi dåliga på att möta framtiden. Ungdomsarbetslösheten är nästan högst i Europa, och så var det även före finanskrisen. Gävle har högst ungdomsarbetslöshet i Sverige. Framtidens företagande inom vård, skola och omsorg möts med politisk skepsis.

Grunden för framtidens välfärd är självklart att varje generations moderna kompetens används och att så många som möjligt jobbar. Det är valår och alla politiska partier pratar jobb, men vem pratar om de som skapar jobb? För sambandet är ju enkelt. Företag ger arbetstillfällen, vilket ger skatteintäkter, vilket skapar välfärd. På detta sätt behöver vi alla i samhället varandra.

Att det startas för få företag i Sverige samtidigt som var femte företagare närmar sig pensionsålder och att många företag har svårt att hitta rätt kompetens trots den höga arbetslösheten, sådana varningssignaler får inte mycket utrymme i debatten.

Två förhållanden som borde mana till eftertanke:

· Nästan fyra av fem sysselsatta ungdomar arbetar inom den privata sektorn, och bara 14 procent i kommunerna. Av sysselsatta ungdomar är andelen fast anställda mycket större i privat än offentlig sektor. Sambandet mellan ett gott företagsklimat och låg ungdomsarbetslöshet är väl klarlagt.

· Var femte företagare närmar sig pensionsåldern. Samtidigt går nyföretagandet trögt i Sverige, trots att fyra av fem 18- till 30-åringar uppger att de kan tänka sig att starta företag, och nästan två av fem hellre driver eget än söker en anställning.

Med en blandning av leda och olust ser vi partiledardebatt efter partiledardebatt avhandlas utan att företagsklimatet nämns annat än i någon bisats. Partitaktiska överväganden skymmer den grundläggande problematiken. En valrörelse som borde handla om hur svenska företag skall kunna växa och anställa handlar istället om hur arbetslöshetsstatistiken kan snyggas till på marginalen.

Det menar vi vittnar om bristande ansvarskänsla. Och vi vet att vi inte är ensamma om det. I en opinionsundersökning nätverket ”Släpp in framtiden” låtit genomföra beskrivs samtliga riksdagspartier som mindre intresserade av Sveriges bästa än av att vinna val. Och när vi nyligen bad svenskarna identifiera jobbskapande åtgärder, hamnade ett bättre företagsklimat högst upp på listan.

Väljarna ser alltså den starka kopplingen mellan jobb och företagsklimat. Gör ni förtroendevalda det också?

Dock, så vilar också ett ansvar på oss företagare att själva engagera oss i vårt eget företagsklimat. Företagen i vår region är inget särintresse, utan ett allmänintresse. Vi måste hjälpas åt!

Sverige behöver politiska ledare som tänker längre än att vinna nästa val. Som är beredda att öppna upp för en stark företagarkultur inför stundande generationsskifte och ökad global konkurrens. Därför uppmanar vi nu alla partiföreträdare att träffa företagare och ge svar på följande tre frågor.

1. Vad vill du göra för att fler ska vilja starta företag som växer i Sverige och din region, och hur skall det genomföras?

2. Vad vill du göra för att fler företag ska kunna anställa, och hur skall det genomföras?

3. Vad vill du göra för att i din region uppmuntra initiativkraft, kreativitet och företagande, och hur skall det genomföras?

Richard Häll
Precisallt Media AB – en av iniativtagarna till företagarnätverket Släpp in framtiden.se

Joakim Carlsson
Carlsson Fastfood AB