Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Originell mix

/
  • enkelt. Med en enkel knapptryckning byter du mellan karaktärerna och det gäller att använda dem alla om du ska komma någon vart.

Det ska erkännas att jag missade det första ”Trine”-spelet och att det, efter att ha spelat tvåan, måste sägas vara ett stort misstag.

Annons

Kanske beror det på att spelet på papperet är en enda stor klyscha, men att det bakom screenshotsen döljer sig en riktigt originell mix av fantasy-, plattforms- och pusselspel.

I ”Trine 2” följer vi en trollkarl, en krigare och en tjuv på deras öden och äventyr i en urtjusig och vibrerande plattformsvärld, men här gäller det inte att fajta sig igenom ännu en dungeon crawler utan om riktigt kluriga pusselbanor. Du använder dina karaktärers olika förmågor till att lösa problem och det handlar väldigt lite om att slåss.

Tjuven är en smidig klättrare, med distansvapen som kan skjuta av rep och öppna nya vägar. Trollkarlen kan med sina krafter lyfta tunga föremål och mana fram plattformar ur tomma luften. Krigaren gör det krigare är bäst på, men är även duktig på att försvara sig mot projektiler och är grym på att använda sin tyngd på studsmatteliknande jättesvampar.

Med en enkel knapptryckning byter du mellan karaktärerna och det gäller att använda dem alla om du ska komma någon vart.

Korsar du det originella upplägget med den undersköna sagografiken har du ett riktigt mysigt fantasyspel med en smart twist. Enda minuset är att det underbara äventyret är lite för kort. Jag längtar redan efter ”Trine 3”.

Mer läsning

Annons