Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På Google råder djungelns lag

Ybuss har utsatts för en attack på webben. När vi sökte på Ybuss på sökmotorn Google, kom SJ upp som länk. Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer. Ju mer pengar bolaget har, desto fler länkar kan de köpa.

Annons

I dag finns inga som helst regler eller begränsningar för den som vill betala en länk till sitt företag under ett annat företags varumärke. SJ köpte därför en länk som kommer upp när någon söker på Ybuss. Att vårt företagsnamn är registrerat hos PRV och därmed skyddat hjälper föga. På Google, och övriga sökmotorer på webben, råder djungelns lag. Vem som helst kan köpa vilket sökord de vill. Inte förrän du kontaktar Google och påpekar intrånget och att namnet är skyddat tar de bort den sponsrade länken, något vi nu självklart gjort. Men frågan är, hur många företagare vet om hur detta fungerar? Vår uppfattning är att många, framför allt mindre och medelstora företagare, inte har en aning om detta dagliga varumärkesintrång på webben.

Att statliga bolag som SJ dessutom använder sig av denna typ av konkurrensverktyg är ännu mer anmärkningsvärt. Vari ligger moralen att stora statliga bolag använder sig av konkurrensmedel som är högst tvivelaktiga och i en klar gråzon av vad som är tillåtet? Vad säger Konkurrensverket om detta?

Efter att ha kontaktat PRV blir vi ännu mer klara över problematiken kring dessa dagliga intrång. Lagen är svårtydlig med många oklarheter. Det finns inget konkret att gå på för att förbjuda intrånget.

Nyligen skrev The New York Times en artikel om Google och modeföretaget Louis Vuitton som råkat ut för varumärkesintrång på Google. De vann en tvist med Google i fransk domstol, där konkurrenter köpt länkar på Google som representerar deras varumärke. Google har överklagat beslutet och ärendet ska nu upp i European Court of Justice (EJC) i Luxemburg. Inget datum är satt. Som det ser ut får vi vänta ett tag till innan frågan prövas i Europa.

Vi på Ybuss vill inte vänta till dess. Vi vill uppmärksamma alla företagare runt om i landet om denna gråzon på sökmotorerna. Ju fler vi blir som kontaktar Google och protesterar, desto fortare kanske en ändring av gällande bestämmelser kommer i Sverige.

Gå ut och sök på ditt företagsnamn. Se vilka sponsrade länkar som kommer upp. Kontakta Google och påpeka varumärkesintrånget! Vi måste agera tillsammans.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel