Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På spaning. Modefilmer

Modeintresserade får i höst byta klädbutiken mot biografen.

På Gång botaniserar bland flera aktuella modefilmer.

Annons

Anna Wintour, chefredaktör för Vogue och känd som modets isdrottning, tittar på en bild av skådespelerskan Jennifer Garner, som är så smal som filmstjärnor brukar vara. ”Hon ser gravid ut”, lyder Anna Wintours dom.

En scen från dokumentären ”The September issue”, en titt bakom draperiet på Vogue, världens mest inflytelserika modemagasin.

Den som vill ha fler sådana tjuvtittar bakom modeindustrins draperi får i höst sitt lystmäte, då flera filmer om kläder och designers paraderar ut på catwalken. Inte mindre än två filmer om Coco Chanel är aktuella, vi har redan sett Brüno driva med modeindustrin, och den riktiga överkursen är ”Valentino, the last emperor”, en dokumentär om designern Valentino Garavani.

– Den här filmen har visat att det finns ett stort intresse för mode på vita duken, säger regissören Matt Tyrnauer om ”Valentino, the last emperor” till New York Times.

Om vi börjar med den redan nämnda ”The September issue”, är det en dokumentär av RJ Cutler som följer hur det fetaste numret någonsin av Vogue produceras, septembernumret 2007 på 840 sidor, varav 727 annonssidor, ett nummer vars vikt med lätt överdrift närmade sig de smalaste modellernas. Det var modeindustrin när den stod som högst, före lågkonjunkturen.

För alla modeintresserade är det en dröm att få komma Anna Wintour inpå livet, den mytologiserade chefredaktören som i solglasögon och oklanderlig Prada är modets smakdomare.

Vi har förstås fått träffa Anna Wintour tidigare på film, i ”Djävulen bär Prada”, men då var det med fiktionens silke över, om än genomskinligt. Miranda Priestly, som redaktören heter i den filmen, är Anna Wintour med ett annat namn. Porträttet i den filmen är inte sympatiskt.

Vem vet, kanske var det för att själv styra över sin image som Wintour ställde upp på ”The September issue”? I dokumentären är hon sig själv.

Som Robert Altman visste redan i ”Prêt-à-Porter” från 1994, finns det en stark lockelse hos publiken att få följa med in där modet föds och, inte minst, där modet precis är på väg att kliva ut på catwalken.

Ett intresse som komikern Sacha Baron Cohen utnyttjar i sommarens komedi ”Brüno”, om en österrikisk modejournalist. Då vi genom populärkulturen redan har en bild av shower och designers, är det tacksamt att sticka in satirpinnen i modemyrstacken och röra om. Nu kanske modeparodin i ”Brüno” inte är så lyckad, men på en barnslig nivå är det roligt hur han i en kardborrdräkt fastnar i plaggen och river sönder en hel show.

Den historiska tillbakablicken i denna filmiska modelektion står två filmer om Coco Chanel för: ”Coco – livet före Chanel” och ”Coco Chanel and Igor Stravinsky”. Sedan tidigare finns en Broadway-musikal, en roman, en barnbok och tre filmer om hennes liv. I Sverige är även Chanel aktuell med en utställning på Röhsska museet i Göteborg.

”Coco – livet före Chanel” berättar om den världsberömda modeskaparens liv före det att hon fick framgång, om hur hon växte upp med nunnor på ett barnhem och där lärde sig att sy, och på den vägen fick arbete hos en modist. Med hjälp av en förmögen älskare fick hon hjälp att starta sin första butik vid Atlantkusten, där hon skapade ett helt nytt marint mode. När hon sedan öppnade i Paris blev Chanel en succé. Hon blev modeskaparen som klädde en helt ny målgrupp: de arbetande kvinnorna. Under den här perioden tog hon även fram parfymen Chanel no 5. Sedan kom kriget, och när det var över fick hon börja om med att bygga sitt varumärke. Vid hennes död 1971 var Chanel återigen ett av världens mest kända och eleganta märken.

”En av årets mest emotsedda filmer, och i synnerhet i modekretsar, är ’Coco – livet före Chanel’”, konstaterar Vogue.

Att intresset för kläder finns visar de otaliga modebloggarna, som toppar listorna över de mest besökta bloggarna. Om man vill göra en biografisk film om någon, och få igång buzzandet om den på bloggar, är det ett säkert kort att välja en av modets galjonsfigurer.

Annars är det i lågkonjunkturen en besvärlig tid för modet. ”The September issue” skildrar Anna Wintour när tidningen står på toppen. Som krönikören Maureen Dowd skriver om filmen: ”Den intressanta frågan om Anna Wintour är inte huruvida hon är en varm människa – till det har hon pälsar – utan huruvida hon kan fortsätta vara relevant i en tid mer präglad av marknadens lägre skikt.”

Om modekakan krymper gäller det att stärka sitt varumärke ännu mer. Och vad är då bättre än en glorifierande dokumentär om detta varumärke? Räkna med mer modeindustri i dvd-spelarna framöver.

Mer läsning

Annons