Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Per flätar sig in i modebranschen

Han gör high fashion av gamla handarbets­metoder. Designern Per Hansson från Sandviken väcker uppmärksamhet på den internationella modescenen med sina flätade herrplagg. På tisdag tar han emot ett fint pris för sitt arbete.

Annons

Med en textillärare till mamma är det kanske inte konstigt att Per Hansson slog sig in på banan som designer. Själv trodde han att det var musik han skulle ägna sig åt. Men sista året på Bessemergymnasiet i Sand­viken, när alla elever skulle göra ett projektarbete, fick han ett infall att sy upp en herrkollektion.

– Det var då som allting startade och mitt intresse vaknade. Jag sprättade upp jeans och tröjor för att undersöka hur de var gjorda. Om man vill lära sig är det bästa sättet, intygar han.

Per är klädd i en lång, vit skjorta och en mörkblå väst i grovt material med stora fickor. De svarta byxorna är pösiga. Håret är linblont. Ena armen är gipsad. Per ler generat och vill helst inte prata om hur det gick till, men berättar till slut att det hände under en klubbkväll med vänner och att någon okänd klant hade spillt öl på dans­golvet. End of story.

Efter gymnasiet sökte han till Mora Modeakademi.

– Det var en väldigt bra grundutbildning i design och sömnad, som gav mig verktygen till att fortsätta vidare med design på högskolenivå.

Med hjälp av sina arbetsprover sökte han sedan och kom in på Modedesignutbildningen på Textilhögskolan i Borås, där han gick i tre år. Under utbildningen hade han praktik bland annat på det stora modehuset Aitor Throup i London. Han har även samarbetat med Sruli Recht i Reykjavik och Ute Ploier i Wien, som han i dag frilansar åt. 

– De förklarar vad de vill ha och jag tar fram olika förslag. Ibland kan vi ha olika åsikter, men det är bara kul.

För unga kläddesigners är det oftast en tuff och lång kamp innan de får in en fot på marknaden. Men Per har redan, trots sina 24 år, kommit en bra bit på väg.

– Modebranschen är inte alls så glamorös som folk kan tro. Konkurrensen är stenhård och människor jobbar gratis bara för att få in en fot.

– Man måste vara målmedveten och veta vad man vill samt måste offra mycket för det. Det är svårt att hinna med ett normalt liv och man får kompromissa. Att jobba inom modebranschen handlar mer om att göra ett livsval än bara ett yrkesval. Du kan få räkna med att jobba mellan 14-18 timmar i sträck i flera veckor. Det kan vara extremt hektiskt! Men samtidigt otroligt belönande och tillfredställande när ruschen är över och man blickar tillbaka.

– Är du beredd att jobba hårt och visar framfötterna så får man uppskattning för det.

I höst fortsätter han sina studier på Masterprogrammet Fashions Menswear vid Royal College of Art i London.

– Det är den bästa skolan om man ska plugga mode på Mastersnivå, Business of Fashion utnämnde den nyligen till just det, den bästa modedesignutbildningen i hela världen, det gör mig ännu mer peppad! Och jag gillar London. Där händer så mycket på modescenen nu med många designers som vågar göra roliga saker utanför ramarna men som samtidigt fungerar bra rent kommersiellt.

Per vill hitta nya funktioner och uttryck för herrkläder.

– Det är ganska snäva ramar inom herrmodet, desto större utmaning. Jag vill utveckla nya siluetter, material och strukturer.

– Jag gillar att plocka upp gamla hantverkstekniker och integrera det i plagg antingen som detaljer eller i själva materialet.

Per Hanssons examensarbete på Textilhögskolan bestod av en kollektion där han utvecklat en tredimensionell flätningsteknik som gör det möjligt att handfläta tröjor och jackor i ett enda helt stycke. Han kallar tekniken för tubflätning. De plaggen har röjt stor internationell uppmärksamhet.

– Plaggen flätades för hand av paracord, fallskärmslina. Inköpare för internationella butiker hörde av sig och ville köpa in plaggen efter att jag visat upp dem med min klass på Stockholms och Londons modeveckor. Men plaggen tar för lång tid att göra och paracorden kostar alldeles för mycket för att kunna producera kommersiella kollektioner av det. Så de plaggen är one-offs som får betraktas som konstverk.

Inspiration hämtar han från foton, filmer, musik och textilier.

– Jag jobbar oftast digitalt med bilder. Först med tyg direkt på en provdocka, fotograferar och tar sedan in bilden i datorn där jag vidareutvecklar skissen i Photoshop eller Illustrator. Jag skissar alltid digitalt, det gör alla, säger han och slår hål på min föreställning om designers som sitter med block och färgpennor.

8 september ska Per Hansson ta emot ett stipendium från Hemslöjden Sverige, för att han utmärkt sig inom slöjd och hantverk. Prisutdelningen sker på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

– Jag är otroligt glad och tacksam. Det känns hedrande.

Han tänker fortsätta sina experiment där gamla hantverkstekniker värnas i modebranschen.

– Målet är att få jobba med de stora modehusen i Europa.