Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Piloter ska flyga in digital kunskap i skolan – "en film kan visa på bättre djup"

Under hösten har 15 lärare och skoledare i Älvkarlebys alla kommunala skolor gått en utbildning i digitala verktyg på Uppsala universitet. Målet är att i högre grad än i dag använda datorer i undervisningen av elever.

– Det handlar om att öka kunskapen om digitala verktyg men också att medvetengöra hur vi använder det här, säger Anna Wenngren Muhr, rektor på Rotskärsskolan f-5 i Skutskär.

Hon är en av skolledarna som gått utbildningen. Det har också ett antal lärare gjort. Lärarna ska under våren läsa ytterligare 7,5 högskolepoäng för att bli så kallade IKT-piloter (Informations- och kommunikationsteknik), med uppgift att handleda sina lärarkollegor.

– Vi har under utbildningen fått tid att på varje skola diskutera vilka verktyg som är bra och hur de passar in i vår verksamhet, inflikar Mia Björnerfors, lärare i årskurs tre på Sörgärdets skola.

LÄS OCKSÅ: Rotskärsskolan firar hela veckan…

De berörda lärarna har nyttjat de nyvunna kunskaperna i undervisningen. Eleverna har fått använda datorer, appar och ipads till presentationer, rättstavning, filmskapande, med mera.

Under en studiedag på Rotskärskolan - med 100 deltagande lärare - fick de blivande piloterna redovisa vad de gjort med sina elever.

– Det är en form av examen för oss, säger Anna Wenngren Muhr.

Lärare som Arbetarbladet pratar med berättar att eleverna är mycket positiva till att använda digitala verktyg i undervisningen.

Finns det risk att de bara passar på att leka och spela spel?

– När vi lärde våra elever i trean powerpoint så fick de börja med att prova under en timme vilka möjligheter som finns, svarar Mia Björnefors.

MER LÄSNING: Gävleföretaget Partykungen prisas som årets digitala gasell i hela Sverige

Enligt lärarna finns det inga speciella ämnen där det passar bättre med digital undervisning. Men de poängterar att det ofta kan vara bra för olika typer av redovisning. Det finns bland annat datorprogram som gör att blyga elever kan låta en animerad figur prata i stället för dem själva.

Hur är det då för eleverna resultat i skolan? Lärarna på Sörgärdets skola och Rotskärsskolan f-5 har ännu inte satt några betyg. Men Karin Fröhler, som undervisar i en trea på Sörgärdets skola, säger att hon ser skillnader.

– För min egen del så kan jag se så många fler sidor hos mina elever än vid redovisning i pappersformat. En film till exempel kan visa på ett annat djup än när de bara skriver med papper och penna i redovisningen.

Jenny Jeppsson, som har en etta på Rotskärsskolan, tror att man kommer att märka höjda resultat om några år, då det slagit igenom att eleverna sedan förskoleklassen haft digital undervisning.

ÄNNU MER LÄSNING: Nu har alla egen dator

Såväl lärarna från Sörgärdets skola som Rotskärsskolan 1-5 redovisar sina erfarenheter inför de andra deltagarna på studiedagen. Det gör också de blivande piloterna i årskurs 6-9 på Rotskärsskolan. Grupperna visar bland annat filmer där elever beskriver hur de jobbat. Olyckligtvis krånglar ljudet där i aulan så lärarna måste i stället återberätta det som sägs i filmerna. Piloterna uppmanar dock kollegorna att inte ge upp vid tekniskt krångel. Flera lärare säger också till Arbetarbladet att eleverna, som i många fall är bättre än de vuxna på teknik, gärna är behjälpliga.

Under redovisningen reflekterar läraren Lotta Andersson, årskurs 6-9, över en sak.

– Det är ett dilemma. Jag skulle vilja att eleverna hade sina mobiler i stället för att vi samlar in dem. Men jag vet att eleverna gör annat än att lyssna på föredragshållaren.

Inlägget får Lars Weiselius, som lär upp IKT-piloterna, att inflika:

– Det gäller att få eleverna förstå att mobilen är ett pedagogiskt verktyg under lektionen.