Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PK för nybörjare

PK är förkortning för presskonferens. I alla fall bland journalister. Och när jag sitter där i en fin föreläsningssal på Korsnäs och lyssnar på VD Christer Simrén kan jag konstatera att förpackningar är mycket mer än bara en pappersprodukt på Korsnäs.

Annons

Korsnäs producerar förpackningskartong. Christer Simrén producerar också förpackningskartong. På presskonferensen vi sitter på.

Anledningen till att vi journalister över huvudtaget sitter där denna onsdag i november är att 110–130 av Korsnäs anställda inom en tvåårsperiod kommer bli av med sina jobb.

Fast det handlar det ju faktiskt såklart nästan inte alls om. Om man får tro de fräsiga power point-bilderna Christer Simrén har med sig. I stället för nedskärningar kallas det hela för ”Resultatförbättringsprogram”. Det är faktiskt ett skitlångt ord. Positivt är det också. Alla vill ju att ett resultat skall vara så bra som möjligt. Oavsett om vi bakar en kaka eller producerar förpackningskartong. Vilket jag starkt misstänker är tankegångarna bakom valet av benämning på det hela.

Innehållet i det där resultatförbättringsprogrammet är även det nästan bara trevligheter, som bland annat energieffektiviseringar. Något Simrén vid minst två tillfällen poängterar handlar om en bättre miljö. Och det är ju också bra. Det enda som egentligen lägger lite sordin på stämningen är ju den där sista punkten i resultatförbättringsprogrammet som döpts till ett värdeneutralt ”Översyn av organisation och bemanning”. En punkt som utgör cirka 20 procent av besparingarna nedskärningarna skall leda till och handlar om 110 till 130 människor som kommer få säga hej då till sina jobb på Korsnäs.

Och sådär fortsätter det liksom presskonferensen igenom. Negativa buskap förmedlas genom positiv och värdeneutral vokabulär. Vilket till sist gör det hela till en rätt så pinsam tillställning.

Simrén måste skära i sin personalstyrka. Hur många gånger han än poängterar hur svårt det är och hur viktiga de anställda är och hur fruktansvärt det är för individen att förlora sitt jobb så måste det ske. Det är den krassa verkligheten för långt många fler företag än Korsnäs. Vilket självfallet inte är något att hoppa jämnfota över. Men blir budskapet verkligen lättare att bära för de som drabbas bara för att vd:n säger att han inte vill göra det men måste och talar optimistkonsultsvenska? Knappast.

Oavsett hur Korsnäs paketerar sitt budskap handlar det hela om en enda sak; att människor kommer förlora sina jobb. Om vi väljer att kalla det för översyn av organisation och bemanning eller för att få sparken, lösas ut eller gå i pension lite tidigare spelar ingen roll. 110–130 människor kommer inom två år att få lämna sina arbeten på Korsnäs. Det är budskapet och verkligheten. Inget annat.

Men vi får väl i alla fall ge Korsnäs en guldstjärna i kanten. För personalnedskärningar på Korsnässpråk framstår nästan som något lite småmysigt. Inte alls som något så brutalt som att 110 till 130 människor kommer bli av med jobbet.

Mer läsning

Annons