Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Poststrul i Sandviken – Omar har förlorat pengar och missat läkartid

Artikel 1 av 1
Strulet med PostNord
Visa alla artiklar

Omar Henriksson har inte fått någon post på tre veckor. Han har missat fakturor, är skyldig Gävle sjukhus pengar för besök han inte gjort, blivit sjuk för att han inte hämtat ut medicin och 25 000 kronor i postcheckar är försvunna.

Annons

Posten slutade att komma till Omar Henriksson på Nya bruket i Sandviken. 25 juli låg det plötsligt ingen post på dörrmattan och han blev fundersam. Det fortsatte och nu har Omar Henriksson inte fått någon post på tre veckor.

– Det är bedrövligt alltså. Det som retar mig mest är att jag inte får någon respons alls. 20 brev kan ju inte bara försvinna så där. Det måste vara ett systemfel, säger Omar Henriksson.

Han har missat fakturor och när han inte fick någon kallelse till ett läkarbesök på Gävle sjukhus ringde han själv till sjukhuset.

Läs också: Byborna har fått nog av att posten inte kommer

– De hade skickat en tid för besöket och eftersom jag missade den får jag betala en patientavgift. Det känns ju inte roligt, säger Omar Henriksson.

Han fick också veta att han hade missat att hämta ut antibiotika på apotektet som han skulle ha börjat inta, så nu är Omar Henriksson sjuk. Allt på grund av att han inte fick den informationen via posten som han behövde.

– Jag kan inte träffa dig, för jag är sjuk. Jag fick börja inta antibiotika nu, tolv veckor efter jag skulle ha gjort det. Men det var ju tur att jag själv ringde till sjukhuset, berättar han för Arbetarbladets reporter.

Förutom de missade fakturorna och sjukhusproblemen har han också förlorat ungefär 25 000 kronor i postcheckar.

– Det var bland annat ärvda pengar som jag skulle hämta ut och jag har planerat in dem den här månaden, men nu är de borta. Jag kan inte få nya förrän giltighetstiden har gått ut, om 60 dagar, säger han.

Läs också: Betalar Posten förseningsavgiften?

I samma område som Omar Henriksson bor också Per Fredrik Lindqvist, som också har haft problem med missade fakturor. Han har beställt tjänsten "särskild postadress", eftersom han har en jobblägenhet i Sandviken, men bor på annan ort. Första mars bytte han jobblägenhet och eftersänder nu posten från den första, men det har inte fungerat.

– Posten har kommit till min folkbokföringsadress, trots att jag har betalat för att den inte ska göra det, och jag har dessutom fått en annan människas post i en månad. Det får inte gå till så här, säger han.

Enligt PostNords områdeschef Katarina Sörman arbetar PostNord hårt för att dela ut all post till rätt mottagare. Men hon påpekar att det finns sådant som kan gå fel, som gör att posten inte kommer fram, men att det inte behöver vara PostNords misstag.

–Det kan vara skickat till fel adress, kundens namn kanske inte finns synligt på dörren och nu går många räkningar via e-faktura, säger hon.

Läs också: Hoforsföretagare hårt drabbade av poststrul

Hon hänvisar kunderna som har problem att vända sig till kundtjänst.

– Självklart så hjälper vi till och utreder vad det bero på, säger Katarina Sörman.

Både Omar Henriksson och Per Fredrik Lindqvist har varit i kontakt med PostNords kundtjänst, men upplever att de inte har fått någon hjälp.

– De säger att de inte vet någonting och att de ska undersöka det, men de har aldrig återkommit till mig, säger Omar Henriksson.