Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Replik om vägslitage: "En skatt som ger åkeribranschen lika villkor"

Annons

Lars Beckman (M) och Jessica Rosencrantz (M) 22 mars: Inför inte kilometerskatt för tung trafik: "Missgynnar jobb och tillväxt"

Transporterna på våra vägar ökar och orsakar allt större slitage och högre underhållskostnader. För att hantera dessa kostnader och samtidigt bidra till att de transportpolitiska målen nås har regeringen föreslagit ett nytt system. Istället för att åkarna ska betala en tidsbaserad avgift, så föreslås att den som kör ska betala per kilometer. Det är alltså ingen ensidig höjning, utan en avgift försvinner och en tillkommer. Det gör att vi får ordning och reda vilka som kör, och transporterna blir också mer effektiva.

 

De vägar som trafikeras mest och därför slits mest kommer enligt förslaget att ingå i vägslitageavgiften. Vägar med färre än 500 tunga fordon per dag undantas helt. Mer godstransporter måste flyttas över till järnväg och sjöfart för att vi ska nå målen om fossilfritt, klimathotet kräver engagemang och modiga beslut nu.

Det föreslås också att skatten ska differentieras utifrån lastbilarnas utsläpp, så att åkerier får större incitament att använda mer miljövänliga lastbilar.

Miljöpartiet står bakom förslaget på vägslitageavgift. Det gör även andra organisationer, som till exempel Sveriges åkeriföretag. Det behövs ordning och reda i åkeribranschen.

En avgörande del i förslaget är att den utjämnar skillnaderna mellan svenska och utländska åkare. Samtliga betalar i förslaget samma skatt eftersom de nyttjar samma vägar. Genom att bygga upp ett kontrollsystem för en avståndsbaserad skatt med till exempel GPS-mätning kommer man kunna kontrollera hur väl olika aktörer följer kör- och vilotidsreglering. På så sätt kan man även kontrollera olagligt cabotage. Det blir ett effektivt sätt att jämna ut konkurrensförhållandena mellan svenska och utländska åkare. Det gör det säkrare på vägarna och stärker de svenska transportföretagen. 

Miljöpartiet står bakom förslaget på vägslitageavgift. Det gör även andra organisationer, som till exempel Sveriges åkeriföretag. Det behövs ordning och reda i åkeribranschen där dagens priskonkurrens med dumpade priser behöver ersättas med transporter med hög kvalitet och miljöhänsyn. 

 

Therese Metz

Kommunalråd i opposition Miljöpartiet i Gävle

Rasmus Ling

Riksdagsledamot Miljöpartiet och skattepolitisk talesperson

LÄS fler debattartiklar här

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel