Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Revansch för klassiska resmål 2009

/
  • Byn Chora på grekiska Anafi.Foto: Andreas Strömberg
  • Grekland. Analfi är det perfekta resmålet för dig som söker oförstörd grekisk natur och levnadsstil. Ön är en av de minst tillgängliga av de Kykladiska öarna, det tar närmare 90 minuter att ta sig från ön Santorini till Analfi med båt. . Runt ön finner du ett otal stränder, den ena stranden vitare än den andra.
  • Spanien. Cala San Vicente, pytteliten semesterort på nordvästra Mallorca, nyhet på  2009.
  • Byn Chora på grekiska Anafi.Foto: Andreas Strömberg
  • Vilda ödestränder på Anafi.Foto: Andreas Strömberg
  • POPULÄRT I SOMMAR. Alanya i Turkiet är en charterort som växer så det knakar. Foto: Kajsa Fagerström
  • Vy från Anafi.Foto: Andreas Strömberg

Vilka restrender gäller? Vi har blickat in i kristallkulan inför det nya året. Det blir färre våta tropiska drömmar men fler klassiker, som Grekland.

Annons

Resebolagen meddelar att dyra långresor till destinationer som Kina, Maldiverna och Dominikanska republiken går dåligt nu när lågkonjunktur är på väg. De senaste årens trend att många svenskar satsar på en långresa under vintern avtar nästa år. I stället får närmare och billiga resmål som Turkiet ett uppsving till sommaren medan Bulgarien och Rumänien har fått dåligt rykte. Maffiakriminalitet och dålig mat har skrämt bort många.

Men trots lågkonjunkturen är en semesterresa det första som svenskar vill använda sina sparpengar till. De flesta förvärvsarbetande har snålt om tid och är utmattade när semestern äntligen infinner sig. Man vill resa snabbt och effektivt och nå maximal avslappning. All-inclusivehotell där barnen lämnas på barnpassning och man käkar alla måltiderna på resorten växer i popularitet, liksom kryssningar som man också väljer för att det är bekvämt och inte för att upptäcka nya platser. Trenden är att man bara vill komma bort, snarare än att resa i traditionell mening och upptäcka nya kulturer.

Många stora flygbolag går dåligt och några går säkert i konkurs eller köps upp under 2009. SAS är i farozonen. De fortsätter att ge sina chefer mångmiljonlöner, dyra bonusar och kör runt i halvtomma plan. Lågprisbolagen har snart en majoritet av de svenska reguljärflygsresenärerna. Norwegian och easyJet kommer att utmana SAS och andra stora europeiska flygbolag från Arlanda. Ryanair fortsätter sin expansion med mindre kända städer i Europa, speciellt nu när kostnaden för flygbränsle gått ner de senaste månaderna.

I svåra tider är vi mindre benägna att prova okända nyheter. Därför kommer semesterländer som Italien, Grekland och Spanien att sälja som smör i solsken 2009. Det enda som kan hindra detta är att Medelhavsområdet blir för packat och nedskitat på somrarna. Inte minst när semestrande kineser och indier väntas anlända de närmaste åren, fylla semesterhotellen och skjuta priserna i höjden.

Något som blir alltmer populärt är specialresor och äkthet. Vi vill förkovra oss i våra intressen, få hög kvalitet och det genuina. Hotellen på gamla destinationer, som Kanarieöarna, blir mer stilfulla. Vi väljer att bo på lantgårdar i Umbrien och Provence och vill äta smaskiga lokalproducerade råvaror. Mat- och vinrundresori buss och bil ökar. Guormetregioner som Piemonte och Andalusien lockar familjer och äldre. Trekking i vackra landskap som Alperna blir alltmer uppskattade, liksom prispressade paketresor till bra golfdestinationer som Portugal.

2008 års mest förekommande ord i resedebatten har nog koldioxidutsläpp varit. Trots det är fortsatt få resenärer villiga att dra ner på sitt resande för att förbättra miljön, eller ens att betala klimatkompensation. Tågchartern växer, men sakta. Tåget är fortfarande alldeles för krångligt och kostsamt. Flygresorna mellan städer inom Europa väntas fördubblas till år 2020. Det enda som kan bryta trenden med lågprisflyg till kontinenten är nog att flyget börjar beskattas och att flygbolagen tvingas miljökompensera genom att betala utsläppsrätter, som EU föreslagit från år 2011.

Boken ”Välkommen till Paradiset” (Atlas 2008) av Jennie Dielemans startade årets största debatt om reseindustrins smutsiga baksida. All-inclusivehotell som köper upp stränder, gör att restauranger och byliv dör ut. Nästan alla pengar försvinner från landet tillbaka till rika reseföretag i västvärlden. Hotell i bland annat Thailand och Dubai byggs av slavarbetskraft. Vi lånar deras sol, sand och själar – men ger inget tillbaka.

Inte minst unga ifrågasätter företeelser som dessa, och vill med sitt resande kunna bidra med ett strå till stacken för att skapa en något mer rättvis värld. Även om värme och avslappning fortfarande är vad den stora majoriteten av oss nordbor söker på semestern, är möten med nya människor och större ekonomisk rättvisa saker som engagerar allt fler.

Andreas Strömberg/TT Spektra

andreas.stromberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons