Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Romance är nästa bokvåg

/

Det svenska deckarundret är ett faktum. Nu har förlagen fått upp ögonen för nästa stora genre – romance. En förhoppning är att hitta den stora svenska romantiska författaren.

Annons

25 år efter att författare som Sidney Sheldon och Jackie Collins toppade bokförsäljningslistorna tror förlagen att vi är redo för en ny romantikvåg. Den här gången kallas det inte för tantsnusk, i stället talar man om romance. Romantisk underhållning, men med modernare omslag än 1980-talets Harlequinromaner.

Nystartade förlaget Fenix är ett sätt för Bonnierförlagen att vinna mark i genren. Med författarnamn som Nora Roberts och med prenumerationserbjudanden om väl paketerad romantisk pocketunderhållning direkt hem i brevlådan ska man locka kvinnliga läsare mellan 25 och 50 år.

– Det finns ett sug efter den här typen av böcker, så enkelt är det. Förlagen i Sverige har varit dåliga på den fronten, fokus har legat på stora titlar och på svenska titlar, säger Stefan Henriksen, förlagschef på Fenix.

Även Bra Böcker har sagt sig vilja satsa på romantisk litteratur och på välrenommerade Norstedts är en av höstens titlar den sexuellt explicita romanen ”Fifty shades of Grey” av EL James, en av de största internationella boksuccéerna på senare år.

Något som lär ha påverkat förlagens beslut att satsa på romance är de stadiga ekonomiska framgångarna för romantikförlaget framför andra, Harlequin. I över 30 år har det kanadensiska förlaget gett ut kärleksromaner i Sverige, och trenden romance ger vd Anette Ekström inte mycket för.

– Det har alltid funnits många romantikböcker, men det har inte pratats om dem tidigare. Jag ser det inte som en våg, men äntligen pratar vi om dem.

En förhoppning hos både Harlequin och Fenix är att en ökad exponering ska leda till fler svenska romance-författare – i dag är de försvinnande få. Vid sidan av svensk romance tror Anette Ekström att vi lär få se fler böcker i EL James fotspår. Boken har i brittiska tidningar kallats ”mommy-porn”, men Anette Ekström kallar hellre de mer vågade kärleksböckerna för kryddiga, ”spicy romance”.

I framförallt USA har e-böckerna varit viktiga för romance-litteraturens frammarsch, ett fenomen som New York Times kallar ”descreetly digital”: en anspelning på att grannen på bussen inte ser vilken bok du läser på en läsplatta.

Trots att svenska Harlequin smugit ut sina e-böcker på marknaden har det gått över förväntan, men Anette Ekström tror inte att de svenska läsarna skäms för sina läsvanor.

– Vi anade att det skulle gå bra, i andra Harlequin-länder står e-böckerna för upp emot 30 procent av böckerna som säljs. Det verkar vara en genre som passar bra som e-bok.

Annons