Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runt 30 börjar det bli hög tid att tänka om

/
  • RÖRLIGHET. Att musklerna är mjuka och rörliga är viktigt för hela kroppen. Här blir det hyfsat godkänt betyg, med undantag för några muskler i benen som absolut måste bli rörligare, tycker Patrik.
  • SPÄNST. Att hoppa jämfota och långt på samma gång är svårt. Här blir                  rekordet 131 centimeter, ett par decimeter kortare än vad man som tjej förväntas klara av.
  • STYRKA. 20 kilo på skivstången är en ordentlig utmaning för någon som inte tränar. Tio lyft blir maxgränsen, och betyget – inte godkänt alls.
  • UTHÅLLIGHET. När det är envisheten som avgör hur länge man klarar sig går det bättre. Två minuter imponerar på tränaren Patrik Severin.Kondition. Tolv minuter kan kännas som väldigt lång tid – åtminstone om man springer på ett löpband.

Ödestimmen är slagen. Skriver man om andras hälsa måste man testa sig själv också – och i dag ska Arbetarbladets reporter få sin dom. Resultatet? Man kan konstatera att det finns förbättringspotential.

Annons

Jag är 29 år och jag börjar känna mig gammal. Efter att ha promenerat omkring i Berlin ett par dagar i höstas hade jag så ont i hälsenorna att jag haltade i en vecka. Att åka på festival och stå och lyssna på musik flera timmar i sträck ger mig nu för tiden ont i ryggen – och träningsvärk får jag av vilka småsaker som helst.

Tiden är helt enkelt förbi, när man kunde behandla sin kropp hur som helst – strunta i träningen, stressa, sova för lite och leva på chips och makaroner – och ändå förvänta sig att den skulle fungera lika bra som vanligt. Nu straffas jag för min lättja. Och jag har på känn att mitt styrke- och konditionstest kommer att bli ytterligare ett bevis för det.

– När man är runt 30 börjar det hända saker i kroppen generellt. Man kan börja känna av smärtor och åkommor som beror på hur man behandlar kroppen, få ont i ryggen till exempel. Det finns saker man kan göra för att ändra på det. Men gör man ingenting får man lida för det i slutändan, så är det, konstaterar Patrik Severin som är personlig tränare.

1. Rörlighet

Han testar mig på fem olika områden. Först är det rörligheten. Jag klarar mig överlag hyfsat, med undantag för ett par muskler som är bra mycket stelare än vad som är okej.

– Rörligheten är jätteviktig. Musklerna är förbundna med varandra och du kan få problem på massor av ställen, varnar Patrik.

2. Spänst

I ett test av min spänstighet ska jag hoppa jämfota så långt jag kan. Det går så där – en och en halv meter brukar tjejer klara och jag ligger ett par decimeter under det. Patrik säger diplomatiskt att det nog har med tekniken att göra och med tanke på att fotografen flera gånger börjar skratta åt mig gissar jag att det ligger något i det.

3. Styrka

Sedan ska vi testa min styrka och jag ska lyfta en skivstång så många gånger jag orkar. Det går väldigt snabbt. I Patriks tabeller finns det en kategori under ”under medel”. Den heter ”ej bra” (dåligt, alltså) och där hamnar jag.

4. Uthållighet

Så kommer plankan, mördarövningen som testar mage och rygg. Den klarar jag i två minuter – envis är jag åtminstone – och får klart godkänt.

5. Kondition

Men det värsta återstår. Det så kallade Cooper-testet där man springer på ett löpband i tolv minuter och ser hur långt man kommer. Det blir tolv långa, plågsamma minuter. Jag får beröm för att jag faktiskt orkar, men hamnar ändå under medel i resultatet.

Sammanfattningsvis: det finns gott om förbättringspotential.

– Det är svårt att säga något generellt om vad man ”ska” orka med. Man måste utgå från sig själv, vad man vill orka och klara av. Men det finns många som borde röra på sig mera, säger Patrik.

Och visst kan man skratta lite åt sina egna tillkortakommanden men faktum är att det inte alls är okej. Tanken är att kroppen ska må bra hela livet, definitivt inte börja sloka redan innan man fyllt 30. Och så där jättekul är det inte med alla småkrämpor heller.

Jag har i alla fall bestämt mig. Nu är det nog med slarvande. Jag måste komma igång.

För att ge mig själv ytterligare en spark i ändan har jag börjat blogga.

Mer läsning

Annons