Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så stoppar vi betygsfusket

Annons

Betygsinflation är inget nytt fenomen. Tyvärr har situationen förvärrats under senare år, och under den senaste tiden har vi nåtts av nya rapporter om fusk med betygen. Betygsfusk kan aldrig accepteras. Därför sätter vi nu in nya åtgärder som ska garantera Sveriges elever en rättvis bedömning.

Både lärare och rektorer har ett avgörande ansvar att respektera och hålla sig till betygskriterierna. I en nyligen genomförd undersökning framkom att var femte lärare har utsatts för påtryckningar av rektor om att sätta högre betyg. Fyrtio procent av lärarna anser att påtryckningarna varit systematiska. Det är således inte chockerande att nära hälften av lärarna anser att det sätts för höga betyg.

Att som rektor sätta sig över lärarens professionella bedömning och uppmana lärare att sätta oriktiga betyg är oförsvarbart. Lärare ska vara suveräna i sin betygssättning. Att skolor försöker att stärka sin konkurrenskraft genom att sätta felaktiga betyg är bedrövligt. Det är oacceptabelt att skolan använder ojusta medel för att framstå som bättre än vad man i realiteten är.

För att komma till rätta med betygsinflationen har vi tidigare infört nya kursplaner med tydliga kunskapskrav, ett nytt betygssystem samt fler och tidigare nationella prov. Nu stärks kontrollen kring de nationella proven ytterligare genom att Skolverket och Skolinspektionen får i uppdrag att:

•Ta fram nya direktiv för hur de nationella proven ska hanteras och förberedas
•Ta fram nya direktiv för hur proven ska genomföras och vilka hjälpmedel som får användas
•Rätta om 30 000 prov årligen för att säkerställa kvaliteten
•Förstärka tillsynen och ingripa vid stora avvikelser mellan den rättning som sker i skolan och omrättningen.

Kontinuerliga och tidiga kunskapskontroller är oerhört viktiga för en framgångsrik skola och de nationella proven spelar således en betydande roll. Vi har redan infört och kommer att införa fler nationella prov. Dessa är ovärderliga för lärarens betygssättning och enormt värdefulla för att komma åt betygsfusket.

Utöver detta har vi i höst infört ett nytt betygssystem med fler och tydliga betygssteg och kunskapskrav. Från nästa höst sätts betygen från årskurs sex. Att förändra betygssystemet är avgörande för att komma till rätta med betygsinflationen. Det gamla systemet hade otydliga kunskapskrav och innehöll alltför få betygssteg, vilket skapade en utveckling med glädjebetyg.

Vi kommer aktivt att följa implementeringen och effekterna av våra skolreformer som ska garantera att eleverna bedöms på korrekta grunder. Det är hög tid att återupprätta en rättvis kunskapsskola.

Margareta B Kjellin (M)
Riksdagsledamot från Gävleborgs län

Margareta Pålsson (M)
Riksdagsledamot från Åstorp
Ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Mer läsning

Annons