Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagolika tågresor i Europa

/
  • HÄR SPELADES HARRY POTTER IN.  Ångtåg i vykortsvackra skotska landskap, där scener i Harry Potter spelades in. Foto: Ron Edvard/Britainonview
  • LÄSKIGT FÖR HÖJDRÄDDA.  Spektakulärt vid Manarola på den italienska rivieran. Foto: Rob Krause/Stockxchng
  • HÄR SPELADES HARRY POTTER IN.  Ångtåg i vykortsvackra skotska landskap, där scener i Harry Potter spelades in. Foto: Ron Edvard/Britainonview
  • Grön naturmagi i Skottland. Ångtåg på natursköna sträckan Mallaig-Fort William. Foto: Britainonview
  • TRIVS PÅ TÅG. Alba Strömberg i kvällssol under tågsemestern.
  • LUGNT OCH BILLIGT.  Utsikt från tåget på Vernazza i Cinque Terre. Foto: Agenzia regionale in Liguria

Ett interrailkort ger stora upplevelser för små pengar. Tre av Europas vackraste tågresor är ”Harry Potters” Skottland, Glaciärexpressen i Schweiz och italienska rivierans stupande sluttningar.

Annons

Stiger på tåget i Inverness, nära sjön Loch Ness där det otäcka sjöodjuret sägs bo, fast ingen har sett det på decennier nu. Tågsträckan ut till Kyle of Lochalsh vid västkusten är några timmar av det grönaste, slingrigaste och mest sagoaktiga jag har sett: hedar, stenbroar och medeltida borgar. Då jag tittar ut från tågfönstret snärtar en hängpil kinden. Så frodigt att inte ens alla träden längs rälsen klipps! Den har kallats ”Världens vackraste tågsträcka” och efter många interrailresor kors och tvärs i Europa och USA håller jag med.

Vid ändstationen, några fiskebodar. Ett par minuters färjetur över sundet till Ile of Skye. Här känns det som att hamna i ett månlandskap av jättestenblock som verkar utkastade på måfå.

Söderut fortsätter järnvägen ner längs västkusten från Mallaig till Fort William. Här spelade man in natursköna scener i filmen Harry Potter och hemligheternas kammare.

En av Schweiz skönaste tågsträckor är en favorit från ungdomen då familjen ofta åkte tåg till Italien. Efter Sankt Gotthardspasset blev det magi efter skymningen då Luganosjöns spegelblanka vatten lystes upp av lampor och lanternor. Då hängde jag ut huvudet i en mild fartvind och förtrollades av detta ”Märklinlandskap” med ängar där alpkor betade. Du-dunk, du-dunk, du-dunk. Vagnarna ringlade sig fram som en anakonda och man önskade att resan aldrig skulle ta slut.

Resan har fortfarande kvar sin magi. Över 291 broar och genom 91 tunnlar mellan St Moritz och Zermatt i en sju timmar vindlande, långsam och totalt stressfri alptur. Redan 25 juni 1932 kördes jungfruturen med ånglok och tjusiga salongsvagnar.

Det är sista april och snö dröjer sig kvar på alptopparna. Kugghjulsdriften drar oss mot det 2 033 meter höga Oberalppasset. Silverglänsande rimfrost efter en kall natt och dimma sveper in. En halvtimme senare exploderar Rhônedalen i ett gulrött blomfyrverkeri från ”första parkett” i panoramavagnen. Bergspassen i Schweiz överglänser det mesta i Europa.

Kommer man till Milano med flyg kan man fortsätta på järnväg till Genua och söderut längs Rivieran med lokaltåg. Vi passerar klassiska semesterorter som Rapallo och Sestri Levante. Stämningen är tillbakalutat semesterlugn. Mild kvällsbris från Medelhavet, balkonger som vetter mot havshorisonten, kaféer längs strandpromenader med palmer och förälskade par på smattrande vespor.

Efter Levanto, högt över havet passerar vi de fem byarna i Cinque Terre. Man ser genom långa tunnlar nästan till nästa station. När ljuset bryter igenom är det overkligt måleriskt med havets silverstänk och pastellmålade hus som klänger längs sluttningar och som har inspirerat åtskilliga konstnärer, bland dem Paul Klees färgrutor.

Tåget saktar in, gnisslande längs klippväggarna, vid byar med poetiska namn som Manarola och Riomaggiore. Vernazza är mest turistisk och Corniglia har en bohemisk charm. Men alla de fem byarna är bedårande lugna nu på hösten då de flesta turister återvänt hem och det är lättare att hitta billiga rum att övernatta i.

Mer läsning

Annons