Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SD: Vi kräver sänkt bränslepris för åkerier för att ställa oss bakom en kilometerskatt

Magnus Svensson (C) har skrivit en debattartikel där han säger sig veta att Sverigedemokraterna ställt sig bakom regeringens förslag om kilometerskatt för åkerier. Det är fel.

Sverigedemokraterna värnar om svensk åkerinäring, vita jobb och en sund konkurrens. Konkurrensen är idag snedvriden då lågavlönade utländska chaufförer kör transporter i Sverige och det förekommer ofta fusk med kör- och vilotider.

När det gäller den föreslagna kilometerskatten har Sverigedemokraterna sagt att vi kan ställa oss bakom regeringens förslag mot att vi får igenom vissa tillägg som kommer förbättra situationen för de svenska åkerierna. Vi kommer nedan förklara dessa tillägg.

För att Sverigedemokraterna ska ställa sig bakom en kilometerskatt kräver vi en sänkning av skatten på bränsle för svenska åkerier för att det ska bli en kostnadsneutral åtgärd för de svenska åkerierna, något som behövs då åkerierna idag redan är hårt beskattade.

Höjd skatt på bensin och diesel är något Centerpartiet möjliggjort då man indirekt stöttar den Socialdemokratiskt ledda regeringen och deras höjningar av skatten på bensin och diesel.

Enligt Sverigedemokraternas förslag kommer kilometerskatten gälla alla åkerier som genomför transporter på svensk mark men enbart svenska åkerier kommer få tillgång till en sänkning av skatten på bränsle. Förslaget innebär också att fordon som ska genomföra transporterna i Sverige ska ha GPS utrustning för att dessa ska kunna registreras och beskattas, samtidigt som man kan upptäcka eventuella lagbrott.

Det andra tillägget Sverigedemokraterna kräver är att det görs en rejäl satsning på trafikpolisen i Sverige. Jämför man antalet trafikpoliser i Sverige idag med 1980-talet ser vi en kraftig minskning och färre antal kontroller som genomförs. En satsning på fler trafikpoliser kommer öka antalet kontroller och minska incitamenten för att begå brott.

Magnus Svensson kan sova lugnt på nätterna med vetskap om att Sverigedemokraterna även fortsättningsvis står upp för svenska åkerier och svenska jobb – på riktigt!

Peter Lundgren

Europaparlamentariker

Roger Hedlund

Riksdagsledamot

Mattias Eriksson Falk

Regionråd

LÄS FLER DEBATTINLÄGG:

Det måste bli lättare att bygga bostäder till de som står längst från ett eget hem

C: Sverigedemokraterna vill införa kilometerskatt för lastbilar: "Belöna i stället"

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel