Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Shine a light

Shine a light
Regi: Martin Scorsese
Med: Rolling Stones, Christina Aguillera med flera
Filmstaden, Gävle

Visst är det Stones. Underhållningsmaskinen. För länge sedan sov de i iskalla rivningskåkar och spelade amerikansk blues i London.

Nu har det gått över 40 år. De är snuskigt rika och har överlevt hårdfört experimenterande med kemiska substanser och knivskarp konkurrens på musikscenen. Hur har det gått till? Vad är det med Rolling Stones som verkar ge dom evigt liv?

Regissören Martin Scorseese försöker i konsertfilmen “Shine a light” ge svaret. Inte genom analys eller intervjuer. Utan genom att sätta upp så många kameror som möjligt, så många strålkastare som det bara går och spela in kilometer efter kilometer efter kilometer med film. Nånstans bland alla filmrutor borde svaret finnas.

Mick Jagger är vd och styrelseordförande i AB Stones och är i bild nästan hela tiden. Stones pumpar på med gott humör. Ja, det svänger rätt bra. Överklasspubliken på Beacon Theatre (som Gävle teater fast större) jublar och skulle kunna rassla rejält med juvelerna om de ville.

Bill Clinton är på plats – det är välgörenhetskonsert för en stiftelse som han grundat.

Jack White dyker upp och spelar en låt, liksom Christine Aguilera. Lite ungdomlig fägring kan väl inte skada. Buddy Guy kliver in på en blueslåt. Då hörs det tydligt var Stones egentligen hör hemma.

Men hallå, det är trist, jättetrist!

Martin Scorsese gjorde “The Last waltz”, The Bands sista spelning. Där fanns en vemodig dimension som han kunde luta sig emot. Bröderna Maysles film om Stoneskonserten i Altamont 1969 blev det glada 60-talets dödsryckning. Hells Angels mördade en i publiken.

I “Shine a light” finns visserligen underhållningsambitioner, välbeställda artister och en publik som har rejält med pengar över till välgörenhet.

Men det som Martin Scorsese vill fånga –Stones själ – finns inte. Tyvärr.

 

Frans Åke Öberg