Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Simon Ridell: Fritt fram för propaganda på Facebook när dollar går före sanningen

Annons

Det kan vara trollskråets mest bevingade citat – "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå", mycket tack vare journalisten Jack Werner som gjort sig en framstående karriär på att viralgranska och döpte en bok om felaktigheter han hittat på nätet till just det.

Frustrationen värker i en av att läsa det där citatet. Det sätter fingret på något som är ett av vår samtids största utmaningar, sättet desinformation eller mer omedvetna osanningar får vingar i sociala medier och polariserar debattklimatet till rent farliga nivåer. Citatet sätter också fingret på den uppslukande hopplöshet en känner inför detta faktum – för då går det ju inte stoppa. Om det är helt oväsentligt att information är sann eller inte, bara det bekräftar någons världsbild, då går det inte att vinna mot dessa krafter. Det går absolut att bli apatisk för mindre.

Litet stickspår: Är "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå" det svenska 2010-talets viktigaste citat? Det går faktiskt att argumentera för att en i de flesta sammanhang ganska obetydlig tangentbordskrigare myntat det här decenniets mest definierande ord. Med samma måttstock är det trollen som är 2010-talets mest betydelsefulla personer, i negativ bemärkelse – sedan Donald Trumps intåg i Vita huset är de till och med representerade på den absoluta toppen.

Inte blir det bättre heller utan det finns istället mer än någonsin att känna hopplöshet inför. Till exempel att både Facebook och Twitter nyligen deklarerat att de inte tänker stoppa desinformation i annonser med politiska avsändare. Det är fritt fram för ren propaganda och en notorisk lögnare som Donald Trump – som Facebooks VD och grundare Mark Zuckerberg hade ett möte med 19 september intressant nog – jublar förstås så det står härliga till.

Zuckerberg jublar också. Han har dollartecken i ögonen och dollar går före sanningen i "post truth-samhället", i brist på ett bra svensk ord. Han är en av få som kan påverka utvecklingen där sanning blir något diffust, polariseringen ökar skrämmande fort och illvilliga och mörka krafter drar nytta av det. Han kan stoppa det som inte verkar gå att stoppa – att människor (och botar för den delen) skiter i att det är fejk och tycker det är förjävligt ändå. Därmed sällar sig Facebook till de mörka krafterna.

Hans försvar går ut på att Facebook värnar om yttrandefriheten och som han sa nyligen under en föreläsning på Georgetown University i Washington DC: "Jag tror inte att människor vill leva i en värld där du bara kan publicera saker som techbolag säger är sant."

Problemet är att Facebook är mer än ett techbolag – de är hela västvärldens informationssil. Det blir också löjligt med tanke på att deras algoritmer redaktörar precis allt var och en av Facebooks användare ska se. I så fall borde också ett simpelt techbolag låta bli att skräddarsy hela mitt och ditt flöde på deras sajt.