Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Simon Ridell: Spelbolagens skoningslösa hjärntvätt är livsfarlig

Annons

Den som läste arbetarbladet.se 15 oktober fick möjlighet att läsa om något riktigt nedslående. Nämligen det faktum att spelmissbruk och beroende kryper neråt i åldrarna. Det finns ingen anledning till tvivel, spelbolagen löper amok i det här landet.

I artikeln lyfts siffror från Folkhälsoinstitutet, det faktum att cirka 20 procent av 16–17-åringarna i Sverige spelar om pengar minst en gång per år, att tre procent av dem spelar minst varje månad och att en stor del av spelandet sker på internet. Detta trots att 18-årsgräns ska gälla överallt.

En terapeut på Gävle beroendecentrum vid namn Stefan Lechnio skräder inte orden:

"Jag förstår inte varför det här inte uppmärksammas mer? Det är ett stort och dolt problem och det kommer bara att bli värre."

Det är bara att instämma. Det talas för lite om detta. Vad som däremot inte är särskilt dolt är roten till detta onda – det myller av spelbolag som vi fullkomligen tvångsmatas med i alla tänkbara kanaler, som tv, sociala medier, på reklamaffischer, i radion och i tidningar och magasin. Som mest påtagligt blir det kanske före, i pausen och efter en fotbollsmatch som visas på valfri kommersiell kanal. I reklampauserna är det de tre B:na som gäller för att få fotbollstokiga grabbar på fall – bärs, bilar och en hel jäkla massa betting.

Många spelbolags namn gör ingen hemlighet av att det är hjärntvätt de sysslar med. Bet 365 (Spela varje dag!), Bethard (Spela hårt!), Comeon (Kom igen och spela nu!), Mr Green (Här finns det pengar att BARA HÄMTA) och Storspelare.com (Spela stort!) – alla matar de på för fulla muggar i reklampauser.

Hur många av dessa jingels kan du spela upp i huvudet bara av att läsa följande: Casinostugan, Casumo, Vera & John, Maria Casino och Snabbare.com? Undertecknad tar alla utan några som helst problem. De bara kommer till en, inprogrammerade och klara. Tänk då hur det är för någon som utvecklat ett missbruk eller kanske till och med ett beroende. Citatet från terapeuten Stefan Lechnio säger det som behöver sägas:

"Det är nämligen många som har självmordstankar som har ett missbruk och när man ser all den reklamen som finns, känns det som att det här inte tas på allvar."

Bland Sveriges 66 registrerade onlinecasinon med licens från Spelinspektionen – nästan alla har dessutom fler än en internetdomän – går det att hitta ett med ett rimligt namn: Rizk.com. Uppfriskande ärligt. Det är förenat med oerhörda risker att människor utsätts för sånt här dag ut och dag in.

Drömmen hade varit att spelreklamen stoppades helt – men i väntan på det borde fler försöka göra som fotbollsmagasinet Offside och införa spelstopp, de tog steget för att matchfixningsproblemet är så pass utbrett inom fotbollen och för sin egen journalistiska trovärdighet. Att människor far illa är dessutom en lika god anledning som någon annan till att dra i handbromsen. Det är hög tid att börja se spelbolagsstålar för vad de är – smutsiga.