Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Simon Ridell: Vi vet alla vilka SD anser ska till statliga internat för att de är "särskilt problematiska"

Annons

I dagarna gick Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof ut med en debattartikel med partiets åtgärdspaket för den svenska skolan. Innehållet i den var i vanlig ordning en påminnelse om vad för slags parti vi har att göra med.

SD:s vision är att skolan ska vara normskapande och inte normbrytande, att nyanlända ska separeras från ordinarie skola och att "statliga internat" ska införas för särskilt problematiska elever. Richard Jomshof (tyvärr potentiell skolminister i en regering med SD, M och KD) drömmer om en tidsresa tillbaka till linjalpiskets förtrollade tid – åtgärdspaketet har en tydlig aura av "ner med byxorna och böj dig över skolbänken, unge! Vet hut!".

Vi får anledning att återvända till alla de punkterna – men först: En annan av punkterna lyder "Återetablera kunskapsfokus i skolan". Med fortsättningen "Faktakunskap skapar en gemensam grund för sådan problematiserande pedagogik som den moderna skolan i högre grad fokuserat på ensamt."

En gissning är att den problematiserande pedagogik som Richard Jomshof anser att skolan ska ha mycket mindre av egentligen är fakta. Ni vet, sådan fakta som att Sverigedemokraterna har nazistiska rötter. Det är när saker och ting sätts in i en kontext som är problematisk pedagogik för Richard Jomshof. Det låter lite som att lärare ska berätta "det här hände" utan någon kontext så att Sverigedemokraterna sedan kan styra berättelsen om varför det hände, eller hur?

För övrigt är det rent skrattretande att läsa att en företrädare för SD mässar om kunskapsfokus och fakta – när det är bristande kunskap och en numer förvriden bild av vad fakta är, där till och med en känsla kan ikläda sig faktarollen bara den är tillräckligt stark, som gjort att SD gått framåt. Det är en devalvering av vad kunskap och fakta är som SD manat fram.

Att nyanlända ska separeras från övriga är för övrigt deras svar på allt. På vilket sätt blir integrationen bättre av det?

Sedan så har vi då SD-drömmen om "statliga internat för särskilt problematiska elever". Det är oroväckande kort mellan ett "statligt internat" och ett koncentrationsläger eller en korrektionsanstalt. Lägg till lite stängsel med taggtråd och vakter med våldsmonopol och vi är nästan där, krydda sedan med potentialen för en urspårad ondska där människovärde glöms bort och fantasier om en överlägsen ras tar över och vi är där på den nivån till fullo. Det kan gå fruktansvärt snabbt däremellan.

Vi vet alla vilka som genomgående anses vara "särskilt problematiska" av Sverigedemokraterna. Hela deras problembeskrivning handlar om en sak och en sak enbart – att vi har för många här i Sverige med annan bakgrund. I en skola i händerna på SD skulle ett bråk mellan en elev som enligt SD:s måttstock anses vara svensk och en elev som inte har den "nedärvda essensen" eller det "biologiska arvet" alltid få resultatet att den senare ungen var den som betedde sig problematiskt.

Du behöver ha levt under en sten för att inte se att det är det som det "statliga internatet" i SD:s skolvision handlar om.