Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ chockhöjer priset med 570 kronor

När tågpendlaren Mats Danielsson skulle köpa en ny månadsbiljett av SJ mellan Gävle och Uppsala fick han en chock.

Priset på biljetten hade höjts med 570 kronor.

Men SJ själva kan inte ge någon förklaring till det nya priset, de känner inte igen det.

Annons

Mats Danielsson från Gävle har varit SJ trogen under nio år. Varje dag sedan 2001 har han tågpendlat mellan Gävle och sitt jobb i Uppsala. Men sedan 8 oktober har han börjat tvivla på sin roll som kund till SJ.

När han sin vana trogen skulle köpa en ny månadsbiljett mellan Gävle och Uppsala med X-2000 blev han minst sagt förbannad. Biljetten som tidigare kostat 3 510 kronor hade plötsligt höjts med 570 kronor till 4 090 kronor.

– Det är inget annat än monopolfasoner som hör hemma i forna Sovjet. Jag har pendlat i så många år och det här får man som en present för att man är SJ trogen, säger Mats Danielsson.

Kassörska blev förvånad

På grund av Mats oregelbundna arbetstider menar han att något annat alternativ än SJ finns inte. Det så kallade Upptåget, med tre avgångar på morgonen och tre på kvällen, passar inte Mats arbetstider.

– Det går helt enkelt inte för mig. Men med det här nya priset måste jag börja fundera om jag ska göra något annat, säger han.

På SJ känner inte Tobias Johansson som är prissättningsansvarig igen höjningen av Mats månadsbiljett.

– Det är inget pris jag alls känner igen. Och det är livsfarligt att uttala sig om något sådant här när jag inte kan hitta prisuppgifterna, säger han.

Men när Arbetarbladet vill köpa en likadan biljett som Mats vid biljettkontoret på stationen i Gävle får vi till svar:

– Den kostar 4 090 kronor. Det var en kraftig höjning måste jag säga, reagerar kassörskan på prisuppgifterna som visas på dataskärmen.

Inte miljövänligt

Arbetarbladet har sökt Tobias Johansson igen för att få ett konstaterande vad prishöjningen beror på, men han har inte gått att nå.

Själv anser Mats Danielsson att den nya prissättningen är ett hån mot honom och alla andra som vill fortsätta vara tågpendlare och även tänka på miljön.

– Vill regeringen att vi ska åka mer miljövänligt borde de titta på att göra något åt SJ, säger han.