Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska kommunen sälja blomjord?

Är det rimligt att en kommun ska erbjuda sina medborgare samma typ av arbete och tjänster som privata företag ute i samhället gör? undrar Lars Beckman, Svenskt Näringsliv.

Annons

Ska kommunen sälja blomjord? Arrangera festivaler? Beskära träd? Hyra ut lokaler för kommersiellt bruk?

Är det rimligt att en kommun ska erbjuda sina medborgare samma typ av arbete och tjänster som privata företag ute i samhället gör?

Det är många företagare, verksamma på den privata marknaden, som länge upprörts av att Gävle kommun envisas med att erbjuda produkter och tjänster som i stället skulle kunna utföras av näringslivet. Det hela leder till en osund konkurrens som direkt leder till ett sämre företagsklimat, något som också den senaste mätningen visar från SCB, en mätning beställd av Gävle kommuns kommunala näringslivsavdelning. Den mätning som kommunen själv har genomfört över vad företagen tycker om företagsklimatet har fått ett väsentligt sämre resultat än de mätningar som Svenskt Näringsliv regelbundet genomfört sedan 1999.

I Ljusdals kommun har Kommunfullmäktige kartlagt den osunda konkurrensen. Redan 2006 gav man näringlivsstiftelsen NärLjus uppdraget att inventera och kartlägga i vilken utsträckning kommunens samtliga förvaltningar och bolag konkurrerar med de privata företagarna. Syftet med kartläggningen, den så kallade konkurrens- planen, var att överskådligt redovisa i vilken utsträckning den konkurrerande verksamheten sker, men också att ge näringslivet möjlighet att komma med sina åsikter och förslag för framtiden.

På frågan ”Vad är osund konkurrens?” återkom svar från företagen som:

* Prisdumpning

* När kommunen bedriver verksamhet för att i första hand skapa intäkter

* Otillåtet samarbete/karteller/subventionerad personal/subventionerade lokaler.

* När man konkurrerar med osunda medel, dumpade priser eller genom att dra fördel av sin myndighetsfunktion.

* Osund konkurrens är när kommunen befinner sig på en marknad där andra privata aktörer befinner sig. Detta oavsett marknadsprissättning.

l Verksamheter som kommunen driver men som den privata marknaden skulle kunna driva på egen hand.

I Umeå har man nyligen låtit revisionsföretaget Ernst/Young genomföra en kartläggning av den affärsverksamhet som kommunen bedriver för att få ett bättre beslutsunderlag för politikerna.

I Gävle kommun erbjuds just nu en mängd arbeten, produkter och tjänster som inte bör räknas till en kommunal kärnverksamhet. Det här är enbart några exempel:

Gävle Energi erbjuder energibesiktningar och försäljning/uthyrning av elbilar. Markbyggarna erbjuder gräsklippning och trädgårdsskötsel. Gästrike Återvinnare marknadsför sig som försäljare av blomjord. Gavle Fastigheter hyr ut mängder med lokaler för kommersiellt bruk, där Teknikparken är ett exempel. Den nystartade kommunala enheten Destination Gävle har inte bara en nyanställd företagssäljare som är ute på marknaden och säljer sponsring till de egna arrangemangen, man erbjuder sig också att arrangera större events samt ta fram marknadsföringsmaterial för alla medier. I en intervju inför den kommande Marinfestivalen säger också eventansvarige Joakim Lundberg att ”vi konkurrerar med andra festivaler som Countryfestivalen och Sommar- yran vid Läkerol Arena” – båda nämnda festivaler arrangeras av privata aktörer. Med andra ord ett uttalande som bekräftar att kommunen själva i högsta grad är medveten om just konkurrensen.

I september 2007 las en motion i kommunfullmäktige som föreslog att Gävle kommun ska göra en inventering och en kartläggning över hur situationen gällande den osunda konkurrensen ser ut här, precis som man gjort i Ljusdal 2006 och i Umeå kommun 2009.

Svenskt Näringsliv

Mer läsning

Annons