Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skakande palestinskt drama

Staten Israel lät bygga den åtta meter höga muren på Västbanken, ett attentat mot de mänskliga rättigheterna. I filmen ”Muren” ser vi ett slitet rep dingla ner längs betongen. Palestinska bagaren Omar klättrar över dagligen för att få träffa sin flickvän Nadia på andra sidan.

Deras barnsliga förälskelse ger hopp. Men när hon stickar honom en mössa i present, ser den ut som en rånarluva.

Livet på Västbanken är att ”vänta varje dag på ännu en dag med ockupation”. Det är att finna sig i att bli förnedrad av israeliska soldater. Omar och andra hetsiga unga män tränar i ett landskap av rostiga armeringsjärn för att kvalificera sig som frihetskämpar.

Han drömmer egentligen bara om att få gifta sig med Nadia men blir den som oskyldigt grips av militären. Han utsätts för tortyrmetoder där vän utpressas att förråda vän.

”Muren” är en skir kärlekshistoria mot skoningslös bakgrund. Man önskar av hela sitt hjärta filmens Omar (fint spelad av Adam Bakri) att få vara så bekymmerslös som han ser ut under sina korta lyckliga möten vid Nadias fönster. Men muren har skapat, och symboliserar, ett både fysiskt och psykiskt fängelse.

Filmen registrerar det nervösa spel där frigivna misstänks som angivare och bara den som är död är garanterat hjälte.

”Muren” av regissören Hany Abu-Assad var Palestinas Oscarsbidrag och ett av de slutgiltigt nominerade. Den har blivit mångfaldig prisbelönad, liksom hans tidigare film ”Paradise now”.

Hany Abu-Assad lyckas utan föreläsningar gestalta en konfliktsituation där människor tvingas till förtvivlade handlingar. Berättelsens emellanåt vardagliga scener gör ”Muren” desto mer skakande.