Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skaparfest!

Ett hav av hantverk, mycket energi och skaparglädje…

Det tycks som om slussarna öppnats när eleverna vid Västerbergs folkhögskola i Storvik ställer ut på Sandvikens konsthall. Det brukar man göra så här års och för många deltagare är det ett första möte med en större publik.

Broderiet dominerar, men det finns också föremål i trä, smide och textil. Drygt 30 elever visar sammanlagt 149(!) olika objekt.

I dag är gränserna mellan slöjd, konst, konsthantverk och design flytande, men att ta ut svängarna är lättast i bild. Broderi kan vara gjort och se ut på många sätt – poetiskt som Elisabeth Hallings Ullblomma, expressivt som Patricia Gatti-Liljedahls varnande ”Don´t mess with the angel”, berättande som Stina Evensens översättning av en scen ur Bayeuxtapeten till afrikansk nutid, eller sakligt som Carina Davidssons moderna märkduk där en del av samtidens vanligaste loggor bildar alfabetet.

Andra förebilder är landskapsbroderi som Janne Alise Gustavsen och Gerd-Inger Karlsson båda framgångsrikt förnyar, medan både Maria Gustafsson och Anita Hellström Jansson har den klassiska teckningen som utgångspunkt för sina porträtt av systrar.

Lena Olofssons yllebroderi är lätt att ta till sig, liksom Karin Uppsälls variation av Isaac Grünewalds sjungande träd och Anita Hellström Janssons poetiska blå blommor, som doftar lätt av retro.

Berättare i en form som påminner om serierutornas är Elisabeth Hallings skildring av sju år i Japan, Karin Olofssons rubriker från det senaste modets värld och Ulrika Strengbohms dagboksblad – en mycket fritt broderad skildring av en normalkaotisk vardag.

Inte minst när det gäller trä är slöjdens styrka den förväntan på beröring som en del föremål tycks framkalla hos den som får ögonen på dem, och visst finns här prov på den saken. En annan sida av saken är att svepaskar, tråg, kärl och andra föremål i trä har sina begränsningar i det att man vanligen utgår från ett slags användbarhet, men det är med friska tag som Niklas Karlsson gjort sin dekorativa laggad hink. Där finns ett vackert tråg och en träslev av Åsa Hertzberg , som också har gjort en stol där obearbetade björkslanor ingår i ryggstödet.

På något sätt gäller det ju att få objekten att tala till betraktaren och i det mindre utbudet av textil är Ann Anderssons tovade och broderade bröstlapp ett fint exempel på den saken, liksom Lukas Högströms vikyxa i det annars lite undanskymda smidet.

Kanske hade utställningen som sådan vunnit på om objekten varit färre, men å andra sidan är myllret av tradition förknippat med slöjd. Jag är inte säker på vad som menas med ”designad slöjd”, som utställningen kallas, men det mesta är i alla fall välgjort och välavvägt. Däremot borde en del av dem som arbetar med broderi satsa hårdare på att studera den konstnärliga bilden för att få mer uttryckskraft i sina egna bilder.

Niels Hebert