Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skattechock är fel väg, MP

När ett parti presenterar en oppositionsbudget så ska man självfallet ta den på allvar och se på vilket sätt det skulle påverka Sverige och Gävleborg om den genomfördes.

Det finns alltså all anledning att ta miljöpartiets budgetmotion på stort allvar eftersom det – i alla fall enligt media – finns ett rödgrönt politiskt alternativ i Sveriges Riksdag. Skulle s komma till makten så är det med stor sannolikhet så att även v och mp skulle ta plats i regeringen så på vilket sätt skulle det då påverka Gävleborg?

Miljöpartiet föreslår en skattechock på 50 miljarder. Man föreslår kraftiga drivmedelsskattehöjningar utöver de redan höga världsmarknadspriser på drivmedel som vi har idag. De föreslår vidare en kilometerskatt på tung trafik och de föreslår högre elskatter.

Det skulle vara en mycket stor konsumtionsindragning för vanliga svenska hushåll men det mest allvarliga för Gävleborg är den kilometerskatt som mp föreslår. Det är en skatt på avstånd till skillnad från alliansen som vill minska utsläppen. Om man så vill, så är det en straffskatt på företag och jobb som befinner sig norr om Dalälven och är särskilt allvarlig i ett skog och stållän som Gävleborg. Vi är beroende av att kunna ha hämta timmer i skogen och köra dem till sågverk eller pappersbruk eller produkter från stålverken. För de anställda på våra stora exportföretag så är det ett direkt hot mot jobben men inte bara för dem. Alla företag som säljer sina produkter till en marknad utanför den egna kommungränsen skulle få en sämre konkurrenskraft när både insatsvaror och de produkter man säljer skulle blir dyrare. På vilket sätt skulle exempelvis lifttillverkaren få lättare att sälja hissar till Europa om hissarna blir dyrare? Antingen så kommer företaget att sälja mindre hissar och då blir det färre jobb eller så måste man effektivisera verksamheten för att sänka andra kostnader och då blir det också färre jobb.

Eller pepparkakstillverkaren i Hälsingland som säljer sina pepparkakor på export. På vilket sätt underlättas konkurrensen för företaget om vi gör transporten dyrare?

För vanliga hushåll skulle livsmedel och alla andra produkter bli dyrare om man höjer drivmedelsskatterna kraftigt och inför en kilometerskatt. De som drabbas mest av det är självklart hushåll med små inkomster.

Det är en riktig miljöpolitik att göra vad som står i vår makt att minska utsläppen men att piska näringslivet som miljöpartiets språkrör uttryckte det i SVT är att gå helt fel väg. I Gävleborg med Sveriges högsta arbetslöshet så krävs det bättre konkurrenskraft för företagen och mindre pålagor, inte fler. I vart fall om vi vill minska arbetslösheten och utveckla företagsamheten. Med mp vid makten i kombination med s och v skattecocktail så skulle arbetslösheten skena.

Lars Beckman
Riksdagsledamot (M) Gävleborg.