Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skidåkning för en halv miljard

2008 kom glädjebeskedet: den nya ägaren Branäs satsar 500 miljoner i Kungsberget. Och nu byggs hotell, lägenheter och stugor i en rasande fart. 2015 ska 2 500 personer kunna bo vid backarna, fler än Järbos invånare.

Ett nybyggt reningsverk och ett fjärrvärmeverk med flisanläggning finns redan för kommande behov.

Vad skulle Johan Larsson ha sagt? Det vet vi inte. Men vi vet vad Kungsbergsborna säger nu: ”Hur vågar de, hur kommer det att gå?”.

– Hittills är det nästan äckligt hur bra våra planer har prickats in. 2004 skrev vi att landshövdingen inviger nytt boende och nya backar innan 2010. Och det gjorde hon. Vi räknade med en ny motorväg till Stockholm. Och det blev det. Nu har vi skrivit att Kungsberget ska ha fler besök än Vemdalen 2020, ler Jonas Lundblad, utvecklingschef.

Men det finns två stora frågor.

Den första är: Kommer vi att ha snö?

Klimatförändringarna oroar de skeptiska som ser en dystopisk bild med rostande liftar och en övergiven spökstad i grådaskigt regn nedanför berget.

Men Jonas Lundblad tvivlar inte.

– Vi ska se till att snösystemet fungerar. Vi behöver tio kalla dygn. Och det har vi alltid fått. Det gäller bara att få folk att förstå att vi har snö när de själva inte har det hos sig.

Den andra frågan är: Kommer vi att ha råd?

– Det kommer att bli kortveckor som gäller, torsdag-söndag eller söndag-torsdag. Folk kommer att ha råd men inte tid till mera, säger Jonas Lundblad.

Meningen är att Kungsberget ska vara en skidort som nämns i samma andetag som Sälen eller Åre.

– Vi är faktiskt samtida med Åre här. Och folk söderifrån tänker på det här som fjällen, det måste vi också börja göra. Vi har dessutom mer vildmark, vi ligger i det rovdjurstätaste området i Sverige. Vi har naturreservat, urskog, handikappfiske, skoterleder, längdspår. Lindvallen i Sälen är bara 10–20 meter högre än berget här så det är inte storleken som är avgörande.

Nej, det är bästa skidläge som gäller. Skidåkarna vill sätta på sig skidorna utanför dörren och glida ned till liften.

– Vi har ett lyxscenario här. Eftersom vi har mycket mark att exploatera intill liftarna så har investerarna blivit intresserade. Och Branäs hade redan en fungerande bokningscentral i Karlstad. Inga nya skidorter har byggts sedan 60-70-talet och vi vet vad folk vill ha. Liftkorten är samtidigt nycklar till lägenheterna. Alla lägenheter har skidförråd och tillgång till bastu.

Borta är tiden då Ove Hansson hyrde ut skidor från en Mercabuss på parkeringen. Nu står utrustningen och väntar vid stugdörren.

Om ett par år ska också de efterlängtade backarna i sydläge vara klara.

– De är under projektering nu. Backarna där blir ungefär lika långa, men med en jämnare lutning än på nordsidan.

Vd:n Stefan Alanärä har jobbat och bott i Kungsberget sedan 1980. Han kom från Sandviken och hade åkt mycket utför.

– Jag har hjärtat här. Vissa tycker att anläggningen har inkräktat mycket, att det var lugnare och finare innan. Men attityden har ändrats, och nu är det fler barnfamiljer som flyttar hit.

Anläggningen ger jobb, både åt anställda och entreprenörer. 2015 har det skapats 500 helårsarbeten, är det tänkt.

– Vi försöker anlita folk från trakten, så mycket det går, säger Stefan Alanärä.