Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skidorten sommarsatsar

Kungsberget är inte längre bara en skidort som står öde på sommaren. Från och med nu är det året runt-turism som gäller.

– Ett gigantiskt steg att ta, säger utvecklingschefen Jonas Lundblad.

En grupp freestyleåkare är den här veckan på träningsläger i Kungsberget. Orienterare som ska träna inför SM, downhill-cyklister, andra träningsgrupper samt djur- och naturintresserade privatpersoner har bokat in sig längre fram.

Dessutom är rum och lägenheter uthyrda till vindskrafts- och byggarbetare.

Hotellreceptionen är från och med nästa vecka bemannad sju dagar i veckan. Vaktmästare och hustomtar är anställda för att se till att lägenheterna servas.

– Det här blir lite av ett prövoår. Nästa sommar kör vi för fullt. Då har vi hunnit marknadsföra oss ordentligt, säger Jonas Lundblad.

Införandet av en sommarsäsong är ett stort steg i omvandlingen av Kungsberget från skidanläggning till turistort. Affärsidén bygger på att bostäderna med i dag drygt 600 bäddar ändå finns där och att varje krona som dras in under lågsäsong är värdefulla tillskott i kalkylerna.

Dessutom finns berget där med naturreservat, vildmark, rovdjur och backar att cykla nedför eller springa uppför.

– Precis som på vintern har vi närheten till Mälardalen som en stor konkurrensfördel gentemot fjällanläggningarna.

Men Kungsberget är beroende av samarbete med andra för att fylla bäddarna året runt. Därför har nu de större turistföretagen i framför allt Sandviken och Ockelbo börjat jobba på att tillsammans skapa ett destinationstänkande.

– Ett nytt sätt att agera på, säger Jonas Lundblad.

– Alla har tidigare varit så inriktade på dagsbesökare. Det vill vi ändra på så att vi får fler som stannar kvar. Åker man hit för att gå på Wij Trädgårdar ska man bli lockad kvar några dagar för att exempelvis besöka ölbryggeriet i Jädraås eller Björk and Berries i Högbo.

Men då gäller det också att infrastrukturen runt omkring hänger med i utvecklingen med bussar som fortsätter att gå fast det är sommar, och med all annan service runt omkring som en turistdestination kräver.

– Det är en mognadsfråga även för oss själva. Vi måste exempelvis lära oss att börja klippa gräset här utanför tills gästerna kommer.