Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skobyte i Kulturskolan – Gävle står modell

”Vi är ett rätt bra team, visst är vi!”

Koreografen Destiny Bergwall skrattar nöjt mot sin kollega Linn Johansson.

Att kollegan bara är tio år tycks inte spela minsta roll.

Man blir rätt häpen. De är så himla professionella.

Jag har hamnat på ett möte för deltagarna i ett svenskt Kulturskole-experiment – där Gävle är en av tre försöksstäder.

Att öva skalor eller träna balettsteg är väl bra. Men borde inte Kulturskolan spänna bågen högre – mot konsten istället för enbart hantverket?

Det är en av tankarna bakom detta projekt där yrkesverksamma konstnärer bjudits in.

Det handlar om att hitta ett sätt för stora och små att skapa tillsammans. En konstutställning, en dansföreställning, en konsert eller en teater. En vuxen och ett barn paras ihop. De två ska inspirera varandra. Linn Johansson är lika mycket mentor till Destiny Bergwall som tvärtom.

Deltagarna uppfyller Bob Dylans dröm om att prova någon annans skor:

”I wish that for just one time/you could stand inside my shoes/ and just for that one moment, I could be you”.

”I dina skor” kallas projektet som drivs av Sveriges Musik- och Kulturskoleråd. Allmänna Arvsfonden står för en betydande summa pengar, Dylan står för inspirationen.

Förutom koreograferna träffar jag deltagande bildkonstnären Saad Hilow och 15-åriga tecknarlöftet Halvar Wallman.

Och det är unga Halvar Wallman som tar ordet för att presentera deras gemensamma konstnärliga idé. Den har ett verkligt avancerat upplägg. De två ska leda några av Kulturskolans bildelever i en sorts extremt grupparbete där konstnärliga intentioner tvingas underordna sig det sociala spelet.

Vilket alltså betyder att fler personer än enbart mentorsparen kommer att medverka, vilket dessutom är ett av målen. ”Det är rimligt att anta att projektet kan involvera minst 300 barn under projekttiden”, skriver Kulturskolerådet.

Destiny Bergwall och Linn Johansson skapar ett dansverk. Inledningen är redan klar och demonstreras till musik under vår träff i ett av Kulturskolans klassrum. Men den färdiga produktionen ska följaktligen dansas av andra elever. Linn Johansson har helt på egen hand gjort miljön som ska projiceras mot scenens bakgrund, ”en väldigt snygg vintervärld”, med hjälp av dataspelet Minecraft. Vuxenkoreografen är full av beundran.

Tolv konstnärer och tolv barn är pionjärer i projektet som startade för snart ett år sedan.

I Gävle finns ytterligare två par. Skådespelaren/dockmakaren Julio Ramirez och Rasmus Dahlelund, 14, gör en dockteaterföreställning. ”De har verkligen hittat varandra”, säger Percy Björn som är Kulturskolans ledare för projektet.

Eileen Thormodsen, hornist i Gävle Symfoniorkester, jobbar ihop med lite yngre hornisten Lina Hjorth, 8 år. De planerar en konsert under våren.

– Lina älskar att spela horn. Hon vill jättegärna spela ”Amazing grace”, vi ska försöka göra något kring den med någon av Kulturskolans orkestrar. Men hon är ju så ung så vi har gjort jättemycket annat än övat. Prövat näverlur och jakthorn och spelat på plaströr från Clas Ohlson, berättar Eileen Thormodsen.

– Linn och jag har fikat jättemycket, erkänner Destiny Bergwall. Att hänga behövs för kreativa processer!

Thormodsen håller med:

– Man får tänka längre än enbart lärande. Det här ska ju utmynna i något mer än att bara spela. Det är jättespännande.

Kalix och Göteborg är övriga utvalda försöksstäder. Men Gävle verkar ha kommit längst. Jag blir imponerad av det jag får se. Inte minst den ömsesidiga konstnärliga respekten mellan vuxen och barn.

– Vi ligger bra till, bekräftar Gävle Kulturskolas Percy Björn.

Slutproduktionerna väntas bli klara under våren. Att mentorskapet resulterar i en konkret konsert, pjäs eller utställning är dock inget egentligt krav.

En god kulturskola borde inte enbart ge hantverkskunskaper utan också tillgång till konsten och kreativ kompetens. Sådana framtidsförhoppningar finns bakom projektet.

Gävleexperimentet ska dessutom ligga till grund för en handbok om mentorskap för högskolan.

– Det här kan bli väldigt stort, säger Percy Björn.