Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

70-årige Helge vill inte sluta jobba än

/
  • LÅNG ERFARENHET.  I lördags var kringflackande trafkläraren Helge Kwist på hemmaplan  i Gävle och hade utbildning på Sörby urfjäll med yrkesförare från Alfta frakt. ”Jag jobbar ett tag till, man får träffa så mycket människor och än så länge är jag nyfiken på vad som händer  i branschen”, säger Helge som fyller 70 år i dag.Foto: Jörgen Svendsen

Helge Kwist svarar i bilen, och för ett ögonblick hajar man till:

Talar trafikläraren i mobiltelefon när han kör?

– Nä du, jag har hands free. Men du kan ändå ringa upp om en stund när jag är hemma, föreslår han.

Annons

Sagt och gjort. Helge Kwist har nått 70-strecket men jobbar ändå åt Yrkesakademin med att utbilda yrkesförare, sedan några veckor tillbaka i Östersund.

– Jag kan tänka mig att jobba något år till, om de vill ha mig kvar. Det är så roligt, man träffar mycket människor.

Under födelsedagen i dag arbetar han i Umeå, och i slutet av månaden åker han till Norrköping för att utbilda 25 taxiförare i miljövänlig körning – ecodriving.

Trafiklärare i 33 år

Helge Kwist är dalkarlen som blev hälsing som blev gästrike. Och han är yrkesofficeren som blev avdelningschef på Domus som blev trafikskolechef.

De senaste 33 åren har han varit verksam som trafiklärare i Sandviken och Gävle.

– Det hade alltid legat och malt i bakhuvudet att jag egentligen ville vara körlärare. Det var 45 veckors utbildning på min tid, nuförtiden är det 60 veckor.

Vilket fordon är svårast att köra?

– Det måste vara lastbilar med 24 meter långa släp, att backa och få ett sånt ekipage dit man vill är inte lätt.

Finns det någon skillnad mellan kvinnliga och manliga förare?

– Nej, det tycker jag inte. De kvinnor som tar tunga behörigheter är oftast jätteduktiga.

Brukar du bli arg på dina medtrafikanter när du kör privat?

– Nej, jag skulle bli tokig om jag hetsade upp mig över allt som händer. Jag håller fartbegränsningarna och sköter mig själv.

Olika läror om rondellen

Och hur kör man i en rondell?

– Det är mycket enkelt: Kör motsols och ge tecken när du lämnar cirkulationsplatsen.

Så varför är det så mycket bråk om hur man ska gör?

– De som hävdar att man ska betrakta cirkulationsplatsen som en korsning tog körkort före 1 oktober 1999, då fick eleverna andra rekommendationer, förklarar Helge och har därmed bidragit till förståelse oss förare emellan.

Har åkt tio Vasalopp

Helge spelade elitbandy i många år. När han var 36 år kom en granne i Hille och föreslog att de skulle åka Vasaloppet.

Det har blivit tio turer mellan Sälen och Mora sedan dess och ett mångårigt engagemang i Skidkamraterna i Gävle, varav fem år som ordförande fram till i fjol.

Skidkamraterna har gjort sig kända för sina äldre eldsjälar, och oron finns att engagemanget bland de yngre inte ska räcka till för att hålla anläggningen vid Skidstavallen igång.

– Jag bekymrar mig inte för det, det kommer folk underifrån och jag tror att det kommar att gå bra.

Och som en äkta skidkamrat ska han ha 70-årsfesten i klubbstugan till helgen. Barnen kommer och hjälper till med att ordna ett trivsamt öppet hus.

Mer läsning

Annons