Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En fantastisk resa högt och djupt i Kiruna

Två klasser i årskurs 2 från teknikprogrammet med inriktningen samhällsbyggnad åkte till Kiruna på studiebesök. De hade ett gediget program i Kiruna

de fick bland annat lyssna till en föreläsning
i Kiruna stadshus
om stadsflytten
de besökte Esrange (rymdbasstationen)och var ner i gruvan.

Annons

Klockan är 06.30, stiger upp med de andra grabbarna i hockeylaget. Jag befinner mig i Ljusnan på hockeyläger, men mina tankar går till studieresan och Kiruna.

Hockey nu, men i kväll bär det av mot det stora äventyret. Vår klass som läser samhällsbyggnad ska nämligen studera stadsflytten av Kiruna stad.

Kl 19.54 avgår vårt nattåg mot Kiruna. Gissa om vi står förväntansfulla och väntar på tåget. Hoppar på och efter lite trixande hittar alla sina sovplatser. Vi kollar film, spelar kort och pratar om vad som väntar oss i Kiruna.

Den första tanken som slog mig när jag tittade ut genom tågfönstret på morgonen var att ”här har hösten slagit klorna i naturen”. Det var ett vackert landskap med stora vidder av lövträd som helt skiftade i brandgult. När vi till slut steg av tåget, efter en lång natt på rullande hjul, fick jag en känsla av att luften var mycket tunnare.

Efter att ha lämnat väskorna på vandrarhemmet och ätit lunch på en gymnasieskola gick vi till Stadshuset. Där lyssnade vi på ett föredrag om stadsomvandlingen av Kiruna. Det var en mycket bra inledning på vår studieresa. Efter det gick vi en stadsvandring med guide som slutade vid Hjalmar Lundbomsgården. Där bodde LKAB:s första disponent. Därefter hade vi fri tid att utforska Kiruna och dess invånare.

Med ett gott humör och en pirrande förväntansfull känsla i magen vaknade jag upp. Efter den lyckade gårdagen och med ett fullspäckat schema för dagen, med aktiviteter som ett besök på rymdstationen Esrange och en guidad tur i Kiruna kyrka var det inga tvivel om att denna dag skulle bli superbra.

I flera veckor hade jag längtat efter just denna stund då vi snart skulle få se den berömda rymdstationen. Plötsligt dök två grindar och ett staket upp. Lite längre bort kunde jag skymta en stor vit byggnad med två gigantiska gula bollar på taket.

Under Esrangebesöket fick vi beskrivet hur det går till när de skickar upp ballonger, se på all datorutrustning som används och även titta på en exakt kopia av en raket.

Full av nya intryck från rymdstationen gav vi oss i väg till nästa anhalt som blev Kiruna kyrka. Dagen innan hade jag under statsvandringen fått en skymt av denna mycket speciella kyrka som är byggd som en lappkåta. De mörka färgerna på kyrkans väggar gav en känsla av lugn.

Efter kyrkobesöket fick vi frivilligt gå med våra lärare upp på Luossavaara-toppen via Midnattsstigen. En vandring på ungefär fem till sex kilometer. Jag var trött, men min nyfikenhet tog över och jag följde med. Vägen till toppen var lång och brant, men vilken utsikt det var. Härifrån såg man hela staden och vände man på blicken såg man ut över den mäktiga fjällvärlden med Kebnekaises vita toppar.

Denna dag skulle vi ner i gruvan. Det som många av oss som hade sett fram emot. På nätterna hade vi hört hur de sprängde i gruvan mellan kvart över 1 och halv 2. Orsaken till att de spränger på natten är att det då endast är tio personer nere i gruvan. Gruvan är bemannad varje dag och natt året runt. Kirunavaara är världens största gruva där man bryter järnmalm.

På vägen ner i gruvan fick vi information av vår guide. Det kändes direkt att vi kommit ner under jorden, det slog lock för öronen. Besöksgruvan ligger på 540 meters djup. Vi var tvungna att ha hjälmar på oss och guiden drog även andra säkerhetsföreskrifter.

Efter ännu en intensiv dag i Kiruna var det sen dags att ta nattåget hem!

Jag hoppade av tåget och tog ett djupt andetag, äntligen hemma i Gävle. Jag kände den ljuvliga luft som slog emot mig.

Alla begav sig hem för att fräscha upp sig och återhämta sig. Väl hemma tog jag mig en varm dusch och en ostmacka med O’boy för att sedan i förskräckelse inse att schemat visade att jag skulle vara i skolan om en timme.

Vi tog en lång sovmorgon för att få vila ut efter den intensiva studieresan. På eftermiddagen möttes vi i stan för att ta en fika. Där pratade vi om resan och hur otroligt god kladdkakan var. Vi bestämde oss sedan för att gå och bowla med några kompisar som var nyfikna på att få höra om studieresan. Vi skiljdes åt på kvällen efter att ha bestämt hur vi skulle lägga upp vår presentation om studieresan från Kiruna. En presentation som vi skulle framföra för idrottselever i åk 3 och den andra för lärarna på Teknikprogrammet.

Börjar smälta alla intryck efter studieresan. Filar på presentationen som eleverna ska hålla. Jag vill att den ska bli riktigt bra eftersom studieresan var mycket lyckad.

Jag vill även att eleverna tillsammans med oss lärare ska lyckas förmedla vilken fantastisk härlig landsända Kiruna ligger i och även visa allt som finns där.

Framför allt den spännande stadsomvandlingen. Nästan så jag får hemlängtan! Jo, jag är uppvuxen i Kiruna och jo, jag hade en fantastisk barndom med framför allt många fina naturupplevelser.