Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kuxabussarna – Sveriges första snålskjuts

/
  • Ockelbo Taxi har ett avtal om att köra Kuxatrafiken i kommunen. Conny Lindwall är trafikansvarig för bussarna.

1995 blev gratis kollektiv trafik ett faktum för invånarna i Ockelbo. Kommunens Kuxabussar blev Sveriges första snålskjuts, och ett kollektivt trafiksystem som kommit att inspirera andra kommuner.
I år firar bussarna sitt 20:e år genom att arrangera sommarturer på helgerna.

Annons

Det var en äldre dam som klagade på att flera halvtomma bussar körde samma rutt, men att hon bara kunde åka med några av dem. Klagomålet ledde fram till det förslag som senare kom att grunda Kuxabussarna: Nolltaxa.

Kuxatrafiken startade som ett utvecklingsprojekt, där grundidén var att samordna kommunens samhällsbetalda resor – skolskjuts, lokal busstrafik och färdtjänst – med en lösning.

Grunden till Ockelbos bussnät är skolskjutsen. Barnen behöver i många fall skolbussar för att ta sig till och från skolan. Kuxabussarna blev skolbussar öppna för alla, vilket utvecklades till ett nät av busslinjer. I dag finns nio avgiftsfria busslinjer som kör omkring 30 turer dagligen.

På bara två år fyrdubblades antalet resor med kollektivtrafik. Det blev möjligt för familjer att leva med en bil, och för pensionärer att ta sig runt i staden utan bil. Turerna anpassades dessutom till tågtrafiken för att enkelt kunna pendla till och från staden.

Och kostnaden? Kommunen menar att man i stället tjänade pengar på den nya trafiken. Olle Tiderman, då planeringssekreterare på kommunen, förklarar att det finns två förklaringar till besparingarna: Dels utformade kommunen medvetet modellen för att entreprenörer skulle kunna lämna anbud, vilket resulterade i att konkurrensen ökade och priserna sjönk. Sammanordningen av resor är en annan faktor – om fler barn reser tillsammans blir resorna billigare än skoltaxi.

Sedan 1997 har Conny Lindwall varit trafikansvarig för Kuxabussarna.

– Det var obefintligt litet antal som åkte buss i Ockelbo innan Kuxabussarna, det fanns allt för få turer.

– Varje bil som inte går sparar ju in på miljön. Det känns bra att Ockelbo kan erbjuda den här möjligheten.

När bussarna skulle döpas letade kommunen efter ett namn som var typiskt för Ockelbo. Kuxa är ett dialektalt uttryck som betyder ”titta på eller ”se på. Ordet finns med i Ockelbovisan, i en strof som fritt översatt till rikssvenska betyder ”ska man titta på (kuxa) något fint, ska man åka till Ockelbo”.

Sedan systemet togs i bruk har fler kommuner varit på besök för att inspireras och se hur gratis kollektivtrafik kan fungera i glesbygd. I dag finns den avgiftsfria trafiken i flera mindre kommuner som: Hallstahammar, Ånge, Avesta, Hedemora och Kiruna.

– För att gratis kollektivtrafik ska fungera krävs att kommunen ser ut på ett visst sätt, för Ockelbo som består av tre bygder som ligger omkring två mil utanför stadskärnan fungerar det väldigt bra, säger Conny.

I år firar Kuxabussarna sitt 20:e år genom att erbjuda gratis sommarturer runt i kommunen. Mellan 4 juli och 2 augusti har besökare kunnat åka runt mellan Ockelbos smultronställen och besöksmål. På lördagar går en tur till Wij, Älgparken och Lingo. På söndagar går bussen till Wij, Jädraås och Åmot.

Tanken var en gratis upptäckartur i kommunen, där besökarna kan hoppa av där de vill eller följa med under hela dagsturen. Till exempel får pensionärer utan bil möjligheten att åka runt till bygderna och bland annat uppleva Älgparken.

– Några av resenärerna har kommit från Gävle, och förvånats över att resorna är gratis. Det är väldigt tacksamt, säger Conny.

Mer läsning

Annons