Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Nyckeln är att tro på sig själv"

/
  • Mikael Walldén har mer än 30 års erfarenhet i betongbranschen, han började redan dagen efter gymnasiet.
  • I dag driver han ett företag som förra året utmärktes till Gävleborgs snabbaste växande företag.

Dagen efter Mikael Walldén tog studenten klev han in i betongbranschen. 30 års erfarenhet har blivit tre framgångsrika företag – varav de senaste utmärkts som Gävleborgs snabbast växande företag. 

Annons

Yrket har gått i generationer. Mikaels farfar grundade företaget Hedesunda Mosaik & Cementvaru AB, hans far drev företaget vidare till dess att Mikael tog över. 

Under hela karriären har Mikael arbetat efter en enkel filosofi:

– Man måste tro på sin egen idé, det är jätteviktigt. Så har jag alltid jobbat, enda sedan dagen efter gymnasiet. Vi får ingenting gratis och det finns inga genvägar. Det spelar ingen roll vad man jobbar med, man måste alltid tro på sin idé och på vad man gör. Sedan gäller det att jobba ihärdigt och att vara ödmjuk.

Hans far skolade honom och lärde honom allt om yrket. Som 20-åring spenderade Mikael dagarna åt att skapa trappor i betong. 

I 12 år jobbade han vid sidan om sin far, sedan sålde de företaget till S:t Eriks, vilka Mikael och hans far Christer fortsatte jobba för.

– Det fungerade jättebra att jobba med pappa, vi synkade väldigt bra.

Två år senare köpte Mikael själv tillbaka företaget och drev det vidare fram till 2005 i namnet Hedesunda Markbetong. Han blev därmed chef och inledde en karriär som entreprenör.

2005 sålde Mikael företaget och öppnade i stället en stenbutik: Gävle Markbetong. Där köpte och sålde han sten till kommuner och företag.

Mikael kunde nu branschen, han hade jobbat i alla led och kände till kunderna och marknaden. 2009 fick han, och kusinen Johan Walldén, idén att starta ett företag som skulle konkurrera med de två stora aktörerna på betongmarknaden: S:t Eriks och Benders. De skulle tillverka sina egna betongplattor för trädgård och offentlig miljö, samt sälja dessa till större och mindre aktörer i hela Sverige.

På Johans sida av släkten fanns ett gammalt sågverk i Skärplinge som hade stått oanvänt i några år, och på Mikaels sida fanns kompetensen i betong vilket skapade en lyckad kombination. De byggde om det gamla sågverket och grundade Walldén Markbetong, WMB.

– Jag såg att det fanns möjligheter att tjäna pengar. Jag kan marknaden, prisbilden och kunderna. Prisbilden var hög och tyckte därmed det fanns goda förutsättningar för att driva företag. Det är bra för konsumenterna med lite konkurrens. 

Mikaels magkänsla och kännedom om branschen var korrekt. Det nystartade företaget växte fort. På tre år hade de ökat omsättningen med 1 400 procent. Den snabba tillväxten gjorde kusinerna till årets Gasellvinnare i Gävleborg län 2014. En utmärkelse av affärstidningen Dagens industri som går till de snabbast växande företagen i landet. 

– Det var en bekräftelse på att vi hade satsat rätt. Nu är vi inte lika anonyma på marknaden. Vi har fått många kunder tack vare uppmärksamheten. Dagen efter började telefonen ringa.

Ambitionerna slutar inte där. I dag omsätter företaget 30 miljoner kronor, och målet är att inom fem år omsätta 100 miljoner.

– Man måste sätta mål i livet – annars når man ingenting. 

– Vi tittar hela tiden på nya kunder för att kunna nå våra mål. Vi har ett ihärdigt arbete framför oss men ja vi kommer nå målen. 

Att Mikael skulle bli entreprenör var ingenting han kunde förutspå de där första dagarna på faderns företag. Men det blev ett yrke som har passat hans personlighet som handen i handsken.

– Det som driver mig är att göra affärer, i både små och stora belopp. Om en kund är nöjd är jag nöjd.

– Som entreprenör är ingen dag sig lik, livet består av nya utmaningar. Det har varit jätteroligt, sen finns det ju dagar man skulle vela vara anställd.

Under hela livet har Mikael jobbat nära sin familj, hans pappa och Johans pappa är även dem delaktiga i företaget.

– Det är många som säger att man inte ska blanda affär med nära och kära, men det är ett koncept som passat mig vädligt bra.

Mer läsning

Annons