Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rune har byggt 400 plan

/
  • Exakt i varje detalj. Modellplansbyggaren Rune Wahlund är nog med allt.Foto: Kaj Annebrant

Gävlefödde Rune Wahlund kom till Sanko (Sandvikens Konsum) som dekoratör 1959 direkt efter lumpen.


Han flyttade senare till Skövde och Kungsbacka, där han var dekorationschef men har se
dan
länge varit Sandvikenbo igen.

Annons

Rune ville bli sin egen och tog jobb på verkstadsgolvet hos Coromant för att få ett startkapital. Han drev sedan en reklamateljé i Villastaden i Gävle i 15 år och hade stora jobb åt Korsnäs, skogsmuseet Silvanum, Gävle kommun med flera.

Från unga år har Rune varit fängslad av flyghistoria och byggt åtskilliga hundra modellflygplan i skala 1:48. Han har forskat, läst in och kan det mesta om varje modell. Till och med vem som satt i cockpiten då planet flögs för första gången och var.

Hans första plan byggdes i balsaträ och japanpapper. Nästa steg blev trämodeller i sektioner, som limmades i skikt, putsades med sandpapper och dammade till hans mors förskräckelse. I och med att plasten kom några år in på 1960-talet är det det som gällt sedan dess.

Flygplanskonstruktören Glenn Hammond Curtiss, samtidig med bröderna Wright i början av 1900-talet har många modeller av sina konstruktioner i Runes samling på drygt 400 flygplan.

Rune har kompletterat sina byggen med fotografier från USA.

Svenska flygvapnet köpte krigsflygplanet Mustang från USA på 1940-talet. Det fanns hos F 16 i Uppsala, och ett plan, i Sverige kallat Ceasar Röd, störtade 14 juli 1950 i Sjövik vid en väg på Norrlandet.

Piloten räddades genom ett fallskärmshopp.

Rune Wahlund har en kopia av Ceasar Röd, vingbredd 11,28 meter, men i hans samling 24 cm, exakt i varje detalj. Han är mycket noga och monterar bland annat på antenner av fiskelina samt sprutlackerar alla sina verk. Ett modellflygplan kan ta tre veckor att bygga.

– Jag vill ha något att göra, men säljer inga plan, säger han.

Han har heller aldrig haft en utställning. Planen är sköra, och fru Asta får inte ta i skapelserna.

Runes hund heter Curtiss efter flygplanskonstruktörenoch går dagligen i ur och skur långpromenader med husse, då denne löser problem och får idéer. Sedan slår han sig ner i modellverkstaden och skapar.

– Nästan varje dag, berättar han.

I rummet ses flera hundra krigsflygplan från andra världskriget och från hela världen prydligt ordnade. Andra modellflygplan står i källaren eller annanstans.

Sonen Claes har tävlat med sina modellflygplan och vunnit priser. En annan av de tre sönerna är inte modellbyggare, men flygkapten på deltid. Den tredje är bilmekaniker och inte inne i det som alltid präglat faderns värld.

Tredje generationen Wahlund, åttaårige Oscar, har skolats in med att först sitta i farfars knä – numera bygger de båda flygplan tillsammans. Barnbarnet har nu en sprutlackering på gång.

Men fritidens röda tråd är sedan länge att bygga, läsa om och skriva ner flyghistoria. Han översätter flyglitteratur från engelska, håller föredrag och är engagerad hos Region Gävleborg av Svensk Flyghistorisk Förening i Gävle med 60–70 medlemmar och regelbundna träffar.

Intresset är än större i utlandet för Curtiss, Fokker, Spitfire, Messerschmitt och andra flygplan som dagens veteraner blev bekanta med under 1940-talets krigsår. Det finns en sammanslutning av entusiaster som Rune Wahlund i Plastic International Modell Society.

Mer läsning

Annons