Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minneslund - på nätet

/
  • SKAPADE SIDA FÖR SORG. Börje Lindeberg, med rötterna i Gävle och Strömsbro, har nyligen öppnat ”Minnessidan.se”, en ny sajt på nätet som är tänkt att komplettera de vanliga dödsannonserna. Han hoppas på ett samarbete med begravningsbyråerna.
  • ÄNNU EN MINNESSIDA. Minneslunden.se har funnits i ett halvår. ”Använd ord, bild, film, lämna kondoleanser, tänd ett ljus eller skriv några minnesord”, står det på sajtens välkomstsida.

Många skapar egna minnessidor för att hedra nära och kära som gått bort. Brandmannen Börje Lindeberg från Gävle vill samla alla på sin nya sajt ”Minnessidan.se”.
– Allt annat gör man på nätet, men jag har saknat ett forum för dem som sörjer. Det här är en sajt för framtiden, säger han.

Annons

Börje Lindeberg, som växte upp i Strömsbro, arbetade på akuten och körde ambulans i Gävle innan han 1980 flyttade till Stockholm och blev brandman i Solna. Han har även jobbat extra på en begravningsbyrå.

– Jag har länge arbetat i dödens närhet och tanken på en minnessida på nätet har vuxit fram genom mötet med de anhöriga. Det finns så mycket de vill berätta om den som har dött, samtidigt som så lite får plats i dödsannonsen.

– Sorgen är en lång process och minnessidan kan vara ett led i sorgebearbetningen.

På sidan har de sörjande stort utrymme att skriva levnadshistoria och lägga in dikter, bilder och andra minnen, oavsett var de befinner sig.

– Den klassiska dödsannonsen har sina begränsningar, bland annat den geografiska, och den publiceras endast en dag. På minnessidan ligger allt kvar så länge man vill och man kan själv gå in och ändra när som helst, till exempel byta bilder, säger Börje Lindeberg.

Börje Lindebergs idé är inte helt ny. På sajten ”Till minne av.se”, som öppnades 2006, ligger för närvarande 375 minnesplatser. Sidan finansieras genom medlemsavgifter och saknar annonser.

En enkel minnesplats med bild och text är gratis, medan en minnesplats med egen blogg, fotoalbum, plats för filmklipp samt möjlighet för besökare att skicka kondoleanser och tända ljus kostar 398 kronor per år.

Sajten ”Minneslunden.se” kom igång i slutet av förra året. Den drivs av en handfull personer som förenades genom tanken att skapa ett komplement till tidningarnas vanliga familjesidor och ett billigare alternativ till traditionella dödsannonser. ”Minneslunden.se” har i dag 145 minnesplatser.

– Nya kommer till i en liten men strid ström, berättar P-A Solberg, en av sajtens ägare och vd för bolaget bakom, Minneslunden se in memoriam AB, med säte i Stockholm.

Inte heller ”Minneslunden.se” har några annonsintäkter. Anhöriga som vill skapa en minnesplats betalar 100 kronor per år eller 400 för fem år.

Både P-A Solberg och Börje Lindeberg understryker att de inte är ute efter att tjäna pengar.

Börje Lindeberg tar 245 kronor för en minnesplats som ligger kvar i evighet, eller så länge som sajten finns kvar.

För varje ny minnesplats bidrar han med tio kronor till Cancerfonden.

– Det här är ingenting för den som vill bli miljonär. Jag kan inget om webdesign och programmering, så jag har tagit av min egen ekonomi för att kunna sjösätta sidan, säger Börje Lindeberg.

Hans egen pappa Stig avled för snart 16 år sedan och har nu fått en egen minnessida på sonens sajt.

– Det här kommer att bli ett gott ställe att släktforska på. Om 100 år kommer både bilder och levnadsbeskrivningar att finnas kvar.

Mer läsning

Annons