Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Smärtan är djupare i nya Batman

När vi åter, och för sista gången lovar Nolan, besöker Gotham har åtta år förflutit sedan sist och allt är till synes frid och fröjd. Men invånarnas lycka vilar på en lögn.

Batman har tagit på sig skulden för stadens officiella hjältes död, den egentliga skurken Harvey Dent. Bruce Wayne har dragit sig undan och slickar sina sår, både fysiska och själsliga efter sin älskade Rachels död. Men ondskan är inte uträknad. Och när det åter börjar blåsa upp till storm tvingas han att ta på sig den fallna manteln igen. Men det är inte till några muntra toner, snarare har Batmans återkomst något mycket ödesmättat över sig. Inte minst Alfred, den trogne butlern, ifrågasätter Bruce Waynes motiv.

Även denna gång har manuset skrivits med örat mot marken, med i handlingen finns folkets bubblande vrede mot samhällets översta skikt. Det blir Anne Hathaway, (mycket lyckad) i rollen som den kattlika, Robin Hood-inspirerade yrkestjuven Selina Kyle, som formulerar de 99 procentens vrede när hon viskar om den annalkande stormen i mångmiljardärens Waynes öra. När Bane och hans mannar invaderar Gothams motsvarighet till Wall Street ropar en vattenkammad mäklare "Detta är börsen. Här finns inga pengar att stjäla". Ironin går fram ordentligt redan innan mothugget kommer: "Jaså, vad är det ni gör här då?".

En film av Christopher Nolan känns ofta som en stafett, där han startar i snabbt tempo. Den här gången går det långsammare, Nolan springer inte fram på lätta steg, snarare pulsar han sig igenom sina rundlar. Det gör det inte mindre spännande, han har bara anpassat stilen efter innehållet. "The dark knight rises" är mörkare än de båda tidigare filmerna, smärtan är djupare, tonen dovare och som publik är man utmattad lagom till upploppet då Nolan baxar in den här trilogins final mål.

Miranda Sigander/TT Spektra