Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia hoppar av som Brynäs huvudsponsor

Sedan i början av 1980-talet har Gevalia varit huvudsponsor till Brynäs IF.
Men nu bryts den traditionen sedan Kraft Foods Sverige valt att kraftigt minska stödet.
– Jag kan inte nämna några summor men det stämmer att Gevalia nästa säsong inte kommer att vara huvudsponsor, säger Brynäs marknadschef Sven Engwall.

Annons

Det är bistra tiden i det svenska ekonomiska klimatet. Det får idrottsföreningarna också erfara när sponsorpengarna minskar drastiskt. Men att det skulle bli en sådan verkan att Gevalia som är så starkt förknippat med Brynäs väljer att halvera summan kom som en obehaglig överraskning.

– Det är klart att det inte är ett roligt besked att få. Vi är fortfarande inte klara med avtalet men vi har fått beskedet att de kommer att sänka sponsorsumman och gå ifrån huvudsponsorskapet. Det är trist och olyckligt men den bistra verklighet vi lever i, säger Engwall.

Samarbetet med Gevalia inleddes redan på 1960-talet och sedan gått som en röd tråd genom den hockeyhistoria som Brynäs har skrivit under mer än 40 år. Men numera är det bara kaffefabriken som ligger kvar i Gävle medan ägarna Kraft Foods Sverige har sitt säte i Upplands Väsby.

– Det är klart att den lokala anknytningen inte längre finns där och den högsta ledningen där ser annorlunda på det hela. Men jag vill också betona att Gevalia kommer att finnas med som fortsatt samarbetspartner och ingå i förstafemman även om alla detaljer inte är klara.

Men helt klart är att det miljonbelopp som Brynäs tidigare fått in nu måste ersättas med någonting annat. Sven Engwall medger att det inte är det enklaste jobbet att hitta en ny huvudsponsor.

– Vi för diskussioner hela tiden med olika företag och vi vet att det är stenhårt arbete från marknadssidan som gäller. Men i det här läget är det knepigt att hitta någon som är beredd att gå in med så mycket pengar. Vi jobbar med att ta in flera samarbetspartners på olika nivåer och kanske inte ha någon uttalat huvudsponsor.

I och med Gevalias nedtrappning frigörs en del attraktiva bitar i sponsoravtalen som varit vikta enbart för huvudsponsorn. En del av det är förstås dräktreklamen.

– Vi ska sälja ut alla de delarna till andra intressenter och det öppnar upp alternativen. Vi kommer också att jobba hårdare utanför närområdet där till exempel Uppsala känns som ett spännande alternativ. Vi var på en mässa där för några veckor sedan som kändes väldigt lovande.

Men Brynäs marknadschef betonar också att det finns mycket positivt.

– Vi har fått ordning och reda i föreningen. Sportsligt håller vi på att bygga upp någonting väldigt intressant och det går sedan han i hand med ekonomin. Får vi ihop ett slagkraftigt och bra lag kommer publiken och med publiken kommer stora intäkter.

Därför känns också satsningen på spelare som Magnus Kahnberg, Eddie Läck och Eero Somervuori nödvändigt. Den från Färjestad hämtade finländaren kunde också tas hit mycket tack vare den värvarpott som marknadsavdelningen jobbade ihop.

– Det var bra även om jag hade hoppats att de skulle ge ännu mera pengar. Det är en kalkylerad risk att värva honom men också ett viktigt och bra beslut att ta för att visa att det finns handlingskraft.

Vi kanske inte ska drista oss till att säga att Gevalias sponsring nu bara består av kaffepengar – men visst kommer det att bli ett kännbart tapp för Brynäs att bli av med stora delar av de pengar den tidigare huvudsponsorn gick in med.

Mer läsning

Annons