Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Publiken sviker – det kan kosta Brynäs miljoner

Brynäs tappar publik – och mångmiljonbelopp.

Därför ändrar klubben taktik.

– Vi har fokuserat på företag, nu måste vi bli mer offensiva mot privatmarknaden, säger klubbdirektör Hans-Göran Karlsson.

Annons

I stort sett alla lag i elitserien har drabbats av minskad publik. Allra värst är det för Södertälje som jämfört med samma tidpunkt i fjol har tappat drygt var tionde åskådare.

Bakom SSK tillhör Brynäs de klubbar som har det tuffast med ett tapp på 7–8 procent, och om inte publiksnittet förbättras innebär det flera miljoner kronor i minskade intäkter sett över hela säsongen.

– Vi har respekt för de siffrorna, helt klart. Men det är väldigt tidigt på säsongen. Jag hoppas fortfarande på 6 000 i snitt och vi jobbar hårt för det, det lovar jag. Och kollar vi på förra året ökade vi vårt publiksnitt efter nyår, säger Hans-Göran Karlsson, som anger det svaga konjunkturläget som en bidragande orsak till nuvarande publikkris.

Vad vidtar ni för åtgärder om ni tappar 2,3 miljoner kronor mot budget?

– Det är lite tidigt att spekulera om det. Man ska ju komma ihåg också att vi bara har budgeterat för grundserien, blir det slutspel får vi intäkter som vi inte har räknat med.

Men om det ändå blir så – kan ni göra något på kostnadssidan?

– Nja, vi är otroligt slimmade. Förra året hade vi ett åtgärdspaket som sparade tio miljoner kronor, så nu finns det inte så mycket kvar att göra. Det är någon enstaka kostnad här och där bara.

Brynäs har ett eget kapital på åtta miljoner kronor och har därför råd att ta ett enstaka minusresultat, enligt Hans-Göran Karlsson. Det är dock ingen önskesituation och därför ska föreningen göra en offensiv mot privatpersoner för att få en ökad publiktillströmning till Läkerol Arena.

– Publiksiffran är jätteviktig för våra intäkter och vi pratar om vad vi ska göra. Traditionellt sett har vi jobbat mest mot företag, nu måste vi titta mer på privatsidan och blir mycket mer aktiva där, säger Karlsson, som bland annat sneglar ”på andra sidan pölen”, alltså NHL.

Vad konkret kan ni göra?

– Sy ihop olika paketlösningar för privatpersoner, att man binder ihop biljetter med souvenirer eller biljetter och en korv med läsk. Att det inte bara handlar om att sälja biljetter.

Enligt Hans-Göran Karlsson måste Brynäs dessutom bli bättre på att tala om för allmänheten när laget spelar.

– Vi har märkt att det kommer mindre folk till första matchen efter ett uppehåll. Det är egentligen konstigt men beror på att det är ett otroligt brus i samhället, säger han.

Brynäs klubbdirektör tycker annars att publiksiffrorna egentligen är rätt okej.

– Vi har ändå nästan 6 000 på våra matcher två gånger i veckan. Om vi ser på att stan har nästan 100 000 invånare tycker jag att det är en ganska hyfsad publiksiffra rent generellt. Men sedan vill man ju alltid öka.

 

Så mycket förlorar Brynäs .

... jämfört med förra vintern:

4,2 miljoner kr

Brynäs spelade 28 hemmamatcher 2008/2009, men bara 27 den här säsongen. Med mindre publik blir bakslaget därför ännu tyngre.

... jämfört med budget:

2,3 miljoner kr

Brynäs har budgeterat för ett hemmasnitt i grundserien på 6 000 åskådare. I nuläget är snittet 419 åskådare lägre per match. Varje person som besöker Läkerol Arena när Brynäs spelar match väntas dra in ungefär 200 kronor till klubbkassan.

 

Mer läsning

Annons