Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rally-SM rullar in i Göransson Arena

Rally-SM kommer åter till Sandviken – och Göransson Arena blir huvudkvarter.
– Det blir jättehäftigt. En stor utmaning för oss alla men samtidigt jätteroligt, kommenterar Kalle Andersson i arrangörsstaben.

Annons

I dagarna blev det klart att Vinterpokalen kommer ingå som andra deltävling i rally-SM 2010. Huvudkvarter för tävlingen blir nybyggda Göransson Arena och datum är spikat till den 26-27 februari.

Den stora nyheten blir upplägget på tävlingen. Göransson Arena kommer nämligen att utnyttjas fullt ut –dels för start och målgång, men även till serviceplats för tävlingsbilarna under tävlingen. Allt ska kunna följas på plats av publiken inne på isen.

– Vi blir först i landet med det här konceptet. Tävlingens specialsträckor kommer så klart att bli i skogarna runt Sandviken, men allt annat kommer hända här i arenan, förklarar tävlingsledaren Kalle Andersson i Sandvikens motorklubb.

VD:n för Göranssons Arena, Maya Olsson, ser mycket positivt på att hysa SM-deltävlingen.

– Motorklubben tog kontakt med oss i ett tidigt skede och det här ska bli roligt. Man jobbar verkligen seriöst och proffsigt – jag tror på den här idén, sa hon igår på den presskonferens som utlysts.

Det var en del frågetecken innan man vågade ta steget fullt ut från arrangörens sida. Kalle Andersson berättar:

– Först var vi inne på tanken om det gick att ta bort isen. Problemet är dock att det tar flera dagar att isa upp igen och arenan ska ju användas av bandyn också. Och hur skulle betonggolvet klara dubbdäcken på tävlingsbilarna?

En annan idé var att lägga ut mattor eller skivor som skydd. Men vaktmästaren på Göranssons Arena, Stig Söderqvist, hade ett annat förslag. Att hålla till direkt på isen…

– De tävlande har presenningar som skydd och vi får lägga manken till för att fixa isen direkt efter tävlingens slut. Visst ska det funka.

Tävlingen kommer att starta fredag kväll och innehålla en publiksträcka vid Högbo bruk – som körs två gånger. Därefter blir det obligatorisk parc fermé, sluten parkering, för bilarna inne i Göranssons Arena.

Lördag förmiddag sker omstart med två nya sträckor. Därefter följer ett två timmars service- och matuppehåll innan Vinterpokalen avslutas med ytterligare fyra sträckor (där det ånyo är service när två av dessa körts).

Total budget för tävlingen ligger runt en miljon kronor.

– Målsättningen är att det ska gå runt ekonomiskt. Blir det en liten slant över också så är det ju förstås bra, avslutar Kalle Andersson.

Mer läsning

Annons