Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trots avhoppet: Ingen kris i Brynäs

Sportens avslöjande om Gevalias nedtrappning av sponsorstödet fick telefonen att gå varm hos Brynäs marknadschef Sven Engwall i går.
– Det är många som är intresserade. Men jag vill betona att det definitivt inte är någon kris i Brynäs, säger Engwall.
Att nästan samtliga loger är kontrakterade till nästa säsong är en viktig plusfaktor för Brynäs marknadsavdelning.

Annons

När nya Läkerol Arena byggdes för tre år sedan skrev Brynäs treårsavtal till sina totalt 48 loger. Avtal som gick ut efter den här säsongen. Men där har Brynäs redan gjort klart med förlängningar eller nya företag.

– Vi startade det jobbet tidigt i höstas och det har gått väldigt bra. Det är jätteviktigt att vi har full beläggning där och oerhört bra att vi redan nu har i princip fulltecknat. I dagsläget är det två-tre loger som står tomma, säger Engwall.

Nu får kunderna skriva kontrakt på två, tre eller fyra år för att undvika att alla avtal går ut samtidigt i framtiden.

– Det varierar en hel del hur våra samarbetspartners har valt att göra. Det känns riktigt positivt i alla fall.

Men självklart påverkar huvudsponsorns avhopp Brynäs situation. Engwall förklarade läget redan i gårdagens tidning hur jobbet att få in andra medel är i full gång.

– Sedan är det omöjligt att veta hur det slår och i slutskedet kanske det rent av inte behöver innebära en nackdel. Vi kanske står där i juni och kan konstatera att vi ligger bra i fas. Målsättningen är fortfarande att öka intäkterna, men självklart är det ett väldigt hårt arbete som måste till.

Dräktreklamen är en del som kommer att ändras. Gevalias framträdande plats på tröjorna kommer att tonas ner en aning i takt med den mindre sponsorinsatsen.

– Det är inte riktigt klart hur det kommer att se ut än. Men det finns chans för flera aktörer att få plats och synas. Den biten kommer vi att jobba på med den närmaste tiden.

Finanskrisen drabbar i princip alla idrottsföreningar där bil-, massa- och stålindustrin är exempel på företag som kan bli mer återhållsamma på sponsorbiten.

– Det är jättesvårt att säga hur deras minskade orderingång påverkar oss i slutskedet. Men jag vill ändå påpeka att trots att vi tappar en del är det väldigt mycket som är positivt i Brynäs också, säger Engwall.

Även tröjornas utformning kommer att ändras lite – i alla fall på bortastället.

– De vita tröjorna blir kvar men axeloket kommer att ändras i färgerna. Nu är det svart/gult som gäller i stället för rött/gult som varit fallet tidigare. Det här kommer att se ut ungefär som jubileumströjorna som vi tog fram till premiärmatchen i Läkerol Arena hösten 2006, avslutar Engwall.

Mer läsning

Annons