Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jönsson analyserar VM-banan

Banan är 1 480 meter, och har bland annat en tuff uppförsbacke efter en halvkilometer.

Men mer än någonsin i sprint är det på stadion det avgörs i dag.

Emil Jönsson har analyserat banan för Sportens läsare.

Annons

– Backen upp mot den näst sista kurvan och själva kurvan blir oerhört viktig. Ska man vinna måste man nästan vara först redan där, säger Emil Jönsson.
När Årsundas sprintstjärnan funderar över banan på Sportens fråga, så hoppar han egentligen över det som publiken inte ser.
Allt handlar om det som händer på stadion.
– Visst, det är en uppförskörning ute på banan, men det är när vi svänger in på stadionområdet det smäller till, säger Jönsson.
När åkarna tar den sista vänstersvängen, en tuff 90-radersvängen redan där, in på stadion går sedan det utför, och redan där bör man ha en position bland de tre bästa.
Vi lämnar ordet till Jönsson för avgörandet:
"Hela bortre långsidan är ett långt flackt parti, där det går fort och blir mycket benskejt. Här kan föret bli lite avgörandet, är det nysnö så kan det vara svårt att få upp farten om man är etta, utan istället kan det vara bra att komma i suget som tvåa trea. Men längre bakom ska man nog inte ligga.
Men sedan gäller det att explodera i den sista uppförsbacken, som är rätt brant. Det blir tvåans växel mot den näst sista kurvan."
Den är av 90-gradskaraktär, och viker av på en hylla och följs av en ny 90-gradskurvan in mot upploppet, där det också byggts en liten puckel.
"Normalt handlar det om att få position på upploppet, som i Drammen. Här är egentligen spurten före upploppet. För att vinna måste man nästan vara först redan i den näst sista kurvan, och sedan bara ösa på. Möjligtvis kan den som ligger tvåa ta sig runt på den korta upploppet, men inte fler."

Mer läsning

Annons