Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anki satte alla killar på plats

– Jättekul, min första seger någonsin.
Anki Engström från Gagnef var en av många lyckliga finalsegrare i gårdagens fortsättning på NDSR Nationals på Tierp Arena.

Annons

Man behöver inte vara stor stark karl för att bli en vinnare i dragracing. Sporten är en föregångare i fråga om jämlikhet mellan könen – med flera tjejer i det absoluta toppskiktet.

Anki Engström rattar en stor Pontiac Tempest i klassen Super Street och vann rubb som stubb. I finalen besegrade hon Borlänges Simon Gustavsson.

– Min femte säsong men jag har hittills aldrig fått ta emot någon segerpokal. Inte förrän nu, berättar hon.

Även i Junior Dragster fick publiken se en kvinnlig slutsegrare. Amanda Sjöström-Andersson, hemmahörande i Sollefteå, finalslog här Axel Jungvar från Sollentuna.

I den snabbaste klassen, Pro Modified, möttes Mikael Lindahl, Vargön och Roger Johansson från Upplands Väsby i finalrundan. Det blev en spännande kamp de dryga 400 meterna mot mål – där Lindahl till slut drog det längsta strået. Tiden i mål blev 6,123 sekunder och toppfarten drygt 383 kilometer i timmen.

Competition Eliminator är en annan klass där det går undan värre. Här kunde finske Mika Eloranta ta hand om förstaplatsen, rattande en Toyota Celica.

– Jag har kört bilen i sju år och har blivit såväl finsk som nordisk mästare med den. Motorn, som är på 2,5 liter och har turbo, ger 1 200 hästkrafter, förklarade han efteråt.

Mika fick en lätt resa i finalen. Motståndaren Krister Adén från Sala fick nämligen problem och kunde inte ställa upp till start.

Vissa förhoppningar fanns på Stefan Eriksson från Älvkarleby efter en snabb avslutning på kvalet dagen innan. Men Stefan försvann dessvärre per omgående i ”stegen” – i mötet mot nyss nämnde Adéen.

Finsk sisu räckte till seger även i Stock/Super Stock. Tarmo Mikkola vann en jämn kamp mot Per Fagerström från Näsviken i finalen, båda i Chevrolet Camaro.

– Jag värderar segern högt för det var riktigt tufft motstånd i dag. Hemma i Finland är vi nästan aldrig så här många deltagare. Och banan här i Tierp: Helt enastående!

I Super Gas fanns lokala intressen i form av Bosse Hall och Kent Elofsson, båda från Gävle. Bosse i sin fräna Ford Anglia ”frilördag” vann sitt första race, men gjorde sedan en så kallad Break-Out – alltså körde fortare än klassen tillåter – i kvartsfinalen och var därmed borta. Samma öde hade även Elofsson rönt redan i 16-delsfinalen.

Tommy Thörnqvist, Gävle, vann sitt möte i den inledande omgången i Super Comp. Han skulle här ha mött Mats Andersson från Årsunda, som emellertid tvingades ge sig efter haveri i samband med däcksvärmningen.

Men i kvartsfinalen var loppet kört för Törnqvist. Vann klassen gjorde Niklas Öhlin från Kungsängen.

Björn Holmberg, Kungsör, vann Super Gas Bike. Tommie Johansson, Gävle, klarade sig fram till kvartsfinal men fick här ge sig knappt mot Ulf Fridolfsson, Österbybruk.

Även Roberth Häggblom, Älvkarleby, avancerade till kvartsfinal – i Super Comp Bike. Fick här sträcka vapen mot Peter Mattsson, Brunflo.

Om en dryg månad är det åter dragracing på Tierp Arena. Då gäller det EM.

Mer läsning

Annons