Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dragracingpremiär på nya Tierp Arena

Kommande helg blir en milstolpe för motorsporten i landet. På rekordfart har drag-racingbanan vid Tierp Arena färdigställts, där det nu kommer att bjudas på tävlingar av högsta klass.

Annons

Historiens första evenemang på den nylagda betongbanan körs redan i helgen och innehåller bland annat SM i fyra bilklasser samt Nordic Dragracing Series första deltävling.

Totalt innehåller anmälningslistan 170-talet förare, fördelade på elva bil- och sju motorcykelklasser. Däribland en stor del av den svenska eliten.

Banbolaget har inte direkt legat på latsidan det senaste halvåret. Kort efter det att man fått klartecken till projektet så var man igång med byggandet.

Den 402 meter långa betongbanan gjöts i början på november ifjol. Under vintern och våren har huvudbyggnad och läktare (med kapacitet för 20 000 platser) byggts. Depån har asfalterats – med mera. Minst sagt imponerande.

I början på februari blev det också klart att den svenska deltävlingen i EM flyttas från Mantorp Park till Tierp Arena. Tävlingen ska köras 9-12 juni och har förstås alla möjligheter att bli en fartfest som aldrig tidigare skådats i Uppland.

NDRS Nationals, som helgens tävling döpts till, kan sägas vara en generalrepetition till EM-galan. Icke desto mindre lever den även ett eget liv med massor av namnkunniga förare och team på plats.

Competition Eliminator är en av de fyra SM-klasserna. Stefan Eriksson från Älvkarleby är här en hugad spekulant på en pallplats.

– Absolut. Jag har nog snabbaste personbästa tillsammans med finnen Mika Eloranta. Så visst har jag förhoppningar på en framskjuten placering, berättar Stefan, som hoppas på varmare väder till lördagens kval och finalpasset på söndagen.

– Vid låga temperaturer blir det problem med fästet. Första helgen i maj är egentligen lite vanskligt för dragracing i den här delen av landet. Men det är ju utlovat bättre väder till helgen.

Stefan är närmast lyrisk över banan, bara ett drygt stenkast hemifrån.

– Det är helt enkelt grymt! Och det är full USA-klass på anläggningen, inte tu tal om annat, berömmer han.

När Leif Andréasson, Solna och Mikael Larsson från Gävle trycker på startknapparna i Top Methanol Funny Car torde marken vibrera. Det här är maskiner som ska bjuda publiken på extra show.

I Top Fuel – kungaklassen – uppvisningskör Mikael Kågered. Med en motoreffekt på 8 000 hästkrafter och 0-100 kilometer i timmen under sekunden finns väl risk att seismografen i Uppsala ger utslag…

I Super Gas kommer två Gävleåkare till start; Bosse Hall samt Kent Elofsson. I Super Comp märks bland andra Tommy Thörnqvist, Gävle, Jussi Piippolainen, Skutskär, Per Norling, Järbo, samt Mats Andersson från Årsunda.

Anders Blanck från Gävle är en av favoriterna i MC-klassen Super Comp Bike. Niclas Johansson, Torsåker, är en annan aspirant och fullt pådrag gäller även Roberth Häggblom och Peter Berggren från Älvkarleby samt Magnus Wimark, Gävle.

Tommie Johansson, Gävle, kör Super Gas Bike och i Junior Dragbike tampas Marcus Forsberg och Molly Mattsson, båda från Tierp.

På lördagen avgörs tidskvalet. Utifrån detta bestäms vilka förare som möter varandra i söndagens tävling – den så kallade elimineringen. Här går segrarna från varje heat vidare, medan de övriga slås ut.

Dragracing är den mest extrema av alla motorsporter. Nu finns en arena av yppersta världsklass i lilla Tierp och det är bara att tacka och ta emot för alla fans i landet.

Grymt var ordet!

Mer läsning

Annons