Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emil Bergkvist redo för VM-starten i Svenska rallyt: "Topp fem så är vi supernöjda"

/
  • Emil Bergkvist och hans kartläsare Joakim Sjöberg är redo för VM-starten i Svenska rallyt – nu i en fyrhjulsdriven Citroën.

Fansen skramlade ihop till en start – och Svenska rallyt blir något av ett elddop för Torsåkersföraren Emil Bergkvist.
Det blir hans första större tävling i en fyrhjulsdriven bil.
– Jättehäftigt, det är inte många som får den här chansen, säger han inför VM-starten i Torsby på fredag morgon.

Annons

Han tar ytterligare ett steg i sin målmedvetna rallysatsning när han startar sin Citroën och ger sig iväg på den första specialsträckan i Svenska rallyt. Det finns en dröm, en plan, om att en gång bli världens snabbaste i skogen – att bli den där stjärnan som hela motor-Sverige suktar efter.

Det blir man inte över en natt, det blir man genom att samla på sig erfarenhet. Emil Bergkvist var med i fjol också, då i en framhjulsdriven bil, vilket slutade med en 22:a plats totalt.

Med en junior-EM-titel i ryggen och tack vare motorfansens insamling på facebook, som inbringade hundratusentals kronor, kliver han nu upp ytterligare i klasserna.

LÄS MER: Vädjade om pengar – fick in hundratusentals kronor till VM-starten

Inte till den allra högsta, men väl till nivån som ligger alldeles under den yppersta eliten (där det för övrigt inte finns en enda svensk förare med). Emils motor är något svagare, men med rätt kurvtagning kan han ändå hävda sig.

– Min bil är normalt sett två sekunder långsammare per kilometer, så det är inte jättestor skillnad. Kör jag bra behöver jag inte vara så väldigt långt efter, säger han efter att ha inspekterat de första sträckorna tillsammans med sin kartläsare Joakim Sjöberg.

Svenska rallyt har redan fått stryka nio sträckor på grund av det milda vädret, och Emil Bergkvist är inte imponerad av det underlag han sett.

LÄS MER: Europas bästa rallyjunior kommer från Torsåker

– Nej, det är riktigt dåligt faktiskt. I fjol var det meterhöga snövallar, men nu är det inte ens en decimeter vid vägkanten. Det blir grus i stället för is, men vädret är ju inte något som arrangörerna rår på. Jag tror att det kan vara lite bättre på sträckorna som går på norska sidan.

Hur stor erfarenhet har du av att köra en fyrhjulsdriven bil?

– Jag körde en sån tävling i höstas, men det var på asfalt, och så var jag ju föråkare på rally-SM nu i Gävle. Det är stor skillnad. Det är extrema bilar, allt går så mycket fortare, och vi måste anpassa noterna efter det. Men det känns bra när jag kör.

Vad har du själv för förväntningar och förhoppningar på Svenska rallyt?

– Det omedelbara svaret är ju att ta sig i mål och få mer erfarenhet. Men jag tror verkligen att vi har farten för en topp 5-placering i klassen, och i så fall skulle vi vara supernöjda.

Hur stort är det här för dig?

– Alltså, jag är bara 21 år och får redan vara med och köra med de stora grabbarna. Det är såklart jättehäftigt, speciellt med tanke på allt stöd jag fått runt om i Sverige. Det är inte många som får en sån här chans.

Favoriterna till totalsegern heter Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala, som båda vunnit Svenska rallyt tidigare.

■■ Vill du ha fler sportnyheter direkt i din telefon – ladda hem våra nya appar.

Ladda ned appen här för Iphone (GD)

Ladda ned appen här för Google Play, Android (GD)

Här kan du ladda ner appen till Iphone (AB)

Här kan du ladda ner appen till Android (AB)

Mer läsning

Annons