Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finländsk dubbel när Rörberg körde sista speedwaytävlingen

Det blev dubbelt Finland i topp när speedwaysporten tog farväl av Gävle igår.
Timo Lahti vann knappt före Kari Katajisto – och svensken Anton Rosén – i ett spännande omkörningsheat om pallplatsernas fördelning.

Annons

Sista speedwaytävlingen någonsin på Gävle Motorstadion vid Rörberg innehöll åtta svenska förare och lika många från vårt broderland på andra sidan Bottenhavet.

Gasarnas Anton Rosén hade avgörandet i sin hand i det 20:e och sista (ordinarie) heatet. Med elva inkörda poäng dittills skulle heatseger innebära tre pinnar ytterligare – och att han passerade Timo Lahti och Kalle Katajisto, som b[da i det läget kört klart med 13 pinnar i bagaget.

Men motståndet var hårt, inte minst från klubbkollegan Erik Andersson. Denne tog kommandot i starten, medan Anton var sist in i första kurvan.

Med ett varv kört hade Anton avancerat till andra plats och tog upp kampen med Erik. Denne blev dock en för hård nöt att knäcka.

Trots att Anton var uppe jämsides vid ett par tillfällen fick han bita i det sura äpplet med minsta möjliga marginal.

Därmed blev det omkörning mellan Lahti, Katajisto och Rosén, samtliga på 13 poäng. Lahti tog ledningen, tätt följd av Rosén ut på det första varvet.

Dock kunde Katajisto smita förbi den sistnämnde och satte sedan in en attack även på segern. Kampen på upploppet var stenhård – men Lahti var någon decimeter före.

Hemmaåkaren Andreas Westlund tog en heatseger, två andraplatser och två tredje. Totalt blev det nio poäng och en femteplacering i sammandraget.

– Nöjd? Nej det hade jag varit om jag vunnit. Men jag fick inte till starterna i dag och banan här är svår att köra om på, sammanfattade 19-åringen från Strömsbro.

I och med gårdagens tävling går en epok i graven. Speedwaysektionen i Gävle har funnits sedan 1982, men SMK:s resurser är för knapphändiga för den investering på runt halva miljonen som skulle behövas för att klara de hårdare kraven på säkerhet i fortsättningen.

Mer läsning

Annons